Nespokojeným zákazníkům aerolinek chtějí pomáhat tři firmy

ilustrační foto

ilustrační foto Zdroj: profimedia.cz

Až donedávna nabízela v Česku cestujícím v letecké přepravě asistenci s vyřizováním jejich stížností na zpožděné či zrušení lety jen společnost Click2Claim. Na sklonku léta, tedy na začátku hlavní sezóny kompenzačních oddělení aerolinek, jí přibyli dva noví konkurenti.

Click2Claim, podle jejíchž údajů se letos v Česku již zpozdilo či bylo zcela zrušeno přes 2000 letů, je na trhu od roku 2010. „Když jsme začínali, působila v Evropě jen nizozemská firma EUClaim,“ říká šéf firmy František Herynk. Letošek přitom podle něj bude v tomto ohledu lepší než loňský rok, výrazně se zlepšila například dochvilnost Travel Servisu.

Podle údajů Asociace evropských leteckých společností přistane na čas jen 77 procent spojů tradičních aerolinek a 60 procent letů nízkonákladových společností. V sezóně je situace ještě horší. Jak uvádí Eurocontrol, evropské sdružení národních řízení letového provozu, například v červenci bylo zpožděno 41 procent letů na kontinentu. S výrazně zpožděným či zrušeným letem tak má podle Click2Claim zkušenosti desetina cestujících.

Aerolinky musí cestujícím kvůli zpoždění přesahujícímu tři hodiny, úplnému zrušení letu či odmítnutí nástupu na let kvůli takzvanému překnihování podle evropských směrnic poskytnout kompenzaci 250 až 600 eur. Výjimkou jsou jen okolnosti, které dopravci nemohou ovlivnit, jako je například stávka či počasí.

Podnikatelskou příležitost tak nyní cítí i další firmy, které cestujícím slibují, že za ně vyřídí komunikaci s aerolinkami a případné vymáhání nároku, které může být zdlouhavé. Cestující totiž podle jednoho z nováčků, serveru Skyplan.cz, neuplatní až čtyři pětiny nárokovatelných pohledávek.

Trojici firem pomáhajících lidem se stížnosti doplňuje Kompenzomat.cz, který zahájil provoz právě dnes. Firmy si ovšem za své služby nechají zaplatit a provize se pohybuje okolo čtvrtiny vymoženého odškodného.

Herynk příchod konkurence vítá. Nově příchozím prý ale několik let potrvá, že do oboru proniknou a nasbírají potřebné zkušenosti

Do vyřizování kompenzací při potížích se zavazadly se zatím ani jedna z firem nehrne. „Pokud o to budou mít zákazníci zájem, tak v budoucnu určitě ano. Ale nejdřív si chceme ověřit, že náš obchodní model funguje,“ vysvětlil Ivo Brokeš, jednatel společnosti Transplan provozující Skyplan.cz. Click2Claim odkazuje na složitost této problematiky a zatím prý takové služby zajišťuje jen na přání významných zákazníků. V příštím roce ale možná tuto možnost nabídne všem klientům.