Nezvyšováním mýtného o inflaci přichází stát o miliardy

Mýtná brána

Mýtná brána Zdroj: ctk

ČTK
Pokud by stát mýtné sazby pro kamiony pravidelně zvyšoval o inflaci, mohl výběr mýtného na konci letošního roku dosáhnout 14 miliard korun. To je o pět miliard více, než jaký je aktuální předpoklad pro letošní rok. Vyplývá to z propočtů poradenské společnosti Inoxive.

Další miliardy navíc by stát získal, pokud by rezignoval na ekologickou politiku a nezvýhodnil vozidla s nižšími emisemi splňující normu Euro 5. Této kategorie se totiž netýkalo dvojí zdražení mýtných sazeb, které méně ekologickým vozidlům opakovaně zvýšilo sazby v průměru o čtvrtinu.

Mimo jiné i kvůli tomu počet nejekologičtějších kamionů na tuzemských dálnicích výrazně roste a tato kategorie už tvoří 60 procent všech zpoplatněných pohybů po tuzemské síti.

„Pokud by byly odstraněny výhody pro kamiony Euro 5 v tom velkém rozsahu, jak byly zavedeny v letech 2011 a 2012, tak bychom se v roce 2016 mohli dostat na výběr téměř k 13 miliardám korun,“ uvedl Ondřej Zaoral z Inoxive. Celkem by stát při součtu obou zmíněných faktorů mezi roky 2007 až 2016 vydělal navíc 28 miliard korun.

Úřad u dopravců narazil

O zvýšení sazeb pro kategorii Euro 5 uvažovalo ministerstvo už loni, narazilo ale na odpor dopravců, kteří argumentovali závazkem exministra Víta Bárty tento tarif nezvyšovat. Úřad nicméně upozornil, že chce sazby skokově zvednout pouze o inflaci za předchozí roky, kdy tento vliv do tarifů nezapočítával.

Tarify zdraží po čtyřech letech

Sazby pro majitele vozidel Euro 5 tak po čtyřech letech vzrostou od nového roku, kdy ministerstvo plánuje jejich zvýšení o téměř deset procent. O něco méně by měly stoupnout sazby u vozidel s méně ekologickými motory a až o 30 procent u autobusů. Ty ale od roku 2011 mají cenově zvýhodněnou kategorii a platí výrazně méně než kamiony.

Elektronické mýtné se v Česku vybírá na zhruba 1350 kilometrech dálnic, rychlostních silnic a 180 kilometrech silnic první třídy. Mýtné platí od roku 2007 vozidla nad 12 tun a od roku 2010 také vozy nad 3,5 tuny.