Nízkonákladová aerolinka Norwegian se zaměří na dálkové lety, špatnému hospodaření navzdory

První Boeing 787 Dreamliner dodaný aerolinkám Norwegian Air Shuttle

První Boeing 787 Dreamliner dodaný aerolinkám Norwegian Air Shuttle Zdroj: Norwegian Air Shuttle

První Boeing 787 Dreamliner dodaný aerolinkám Norwegian Air Shuttle
První Boeing 787 Dreamliner dodaný aerolinkám Norwegian Air Shuttle
Boeing 737 aerolinek Norwegian Air Shuttle
Norwegian Air Shuttle
5 Fotogalerie
Monika Krupíková

I přes více než dvoumiliardový dluh se norská letecká společnost Norwegian chystá k rozšíření své nabídky zaoceánských letů. Od konce března spojí Londýn a brazilské Rio de Janeiro, od letní sezony také změní nabídku linek do Spojených států: přibudou přímá spojení do lukrativnějších Miami a San Franciska, která nahradí současné linky do Fort Lauderdale a Oaklandu. 

Firma se tak pouští do významného rizika, před kterým ji varovaly i její odbory: trvá to totiž alespoň dva roky, než se nové letecké spojení začne vyplácet, zvláště pak u dálkových letů. Krok je podle řady leteckých komentátorů překvapivý vzhledem k tomu, že se Norwegianu ani v období ekonomického růstu nedařilo snižovat náklady. Koncem roku 2017 činil jeho dluh kolem 2,28 miliardy eur. Aerolinky například mohutně investovaly do flotily a objednaly celkem 31 boeingů.

Ve prospěch vyvážené rozvahy aerolinek nehrály ani rostoucí ceny paliva, které se oproti loňskému roku zvýšily o zhruba 50 procent. Na vysoké ceny paliv už aerolinky jako Wizz Air či Ryanair zareagovaly změnou zavazadlové politiky a zvýšením poplatků za doplňkové služby. Norwegian se místo toho zaměřil na dálkové lety.

Podle odborníka na letectví Petra Kováče to je způsobeno několika faktory. Plánování nových linek trvá delší dobu, ale růst cen paliva je rychlejší. Strategii aerolinek výrazně ovlivňuje zejména konkurence. „Na dálkových linkách je menší konkurence a to by mělo posílit zisky Norwegianu. Má jinou strategii než jiné nízkonákladovky, snaží se odlišit,“ řekl Petr Kováč.

Současnou nabídku zaoceánských letů Norwegianu tvoří dvanáct linek do Spojených států a jedna linka do Buenos Aires v Argentině. „Tím, že spustíme cenově dostupné lety ze Spojeného království do Brazílie, bude Jižní Amerika dostupnější pro ještě více zákazníků,“ řekl pro irský deník Irish Examiner ředitel Norwegianu Bjorn Kjos. Norwegian podle něj chce prolomit monopol British Airways, která jako jediná nabízí přímé spojení do Rio de Janeira.