Společnost AMR, která vlastní American Airlines, měla od podzimu 2011 finanční problémy. V listopadu 2012 ohlásila bankrot a požádala o ochranu před věřiteli. To, že nakonec dochází ke sloučení společnosti právě s US Airways, není žádným překvapením, fúzi předcházelo asi sedmiměsíční vyjednávání obou přepravců.
Po fúzi budou ze 72 procent vlastnit novou společnost věřitelé AMR a zbytek připadne na akcionáře US Airways. Výkonným šéfem nové firmy se má stát generální ředitel US Airways Doug Parker, zatímco šéf AMR Tom Horton by měl předsedat správní radě. Nová společnost převezme jméno té větší z obou stávajících, a bude se tedy jmenovat American Airlines. Spojení by podle firem mělo přinést úspory přesahující miliardu dolarů ročně.
Z fúze budou těžit oba partneři
Analytici a investoři z Wall Street jsou skoro zajedno v tom, že z fúze budou těžit oba partneři, jelikož obě dosavadní společnosti byly buď příliš malé na to, aby mohly konkurovat velkým společnostem jako jsou Delta Air Lines (dosavadní největší přepravce na světě) či United Airlines, nebo naopak příliš velké, aby se mohly prosadit na regionálním trhu.
Fúzi podporují i odbory. „Situace mezi zaměstnanci a AMR je v posledí době skutečně špatná. Zaměstnanci nemají žádnou důvěru ve vedení společnosti“ řekl agentuře Reuters Michael Boyd, americký poradce z oblasti letectví. Především zaměstnanci American Airlines mají proto dobrou šanci, že se jejich pracovní podmínky zlepší.
Spojením US Airways a American Airlines podle expertů vrcholí konsolidace letecké přepravy v USA. Fúzi už dříve oznámily společnosti Delta Airlines a Northwest Airlines, dále společnost United Airlines s aerolinkami Continental Airlines a letecké společnosti Southwest a Airtran.
Jiří Pos: Největší potenciál růstu mají lety z Prahy na východ