Nová šance pro berlínské letiště – šéfem dlouholetý ředitel drah Mehdorn

Šéf Air Berlin Hartmut Mehdorn

Šéf Air Berlin Hartmut Mehdorn Zdroj: profimedia.cz

Bývalý dlouholetý šéf Deutsche Bahn a externí poradce Českých drah (ČD) Hartmut Mehdorn usedne do horkého křesla šéfa nového berlínského letiště. Jeho úkolem bude dovést těžce supící monstrózní projekt stavby letiště ke zdárnému konci. Dostatečné zkušenosti z oboru letectví Mehdorn má.

Mehdorna dnes ve funkci potvrdil spolkový ministr dopravy Peter Ramsauer (CSU), uvedl server Focus. „Mám radost z toho, že se nám ho podařilo získat,“ uvedl Ramsauer v Berlíně. Zdůraznil, že Mehdorn má „jak vynikající manažerské schopnosti, tak i nezměrné ekonomické i technické znalosti“.

Úkolem nového manažera bude vypořádat se ve spolupráci s hlavním technikem Horstem Amannem s „nesmírnými problémy na staveništi letiště“ tak, aby je uvedli do provozu. Podle deníku Bild si Mehdorf ročně přijde na více než půl milionu, ovšem méně než milion eur.

Židle šéfa letištní společnosti byla jistou dobu prázdná, protože ji po nekonečné sérii závad a poruch musel počátkem roku uvolnit Rainer Schwarz. Šanci usednout do ní měl i někdejší šéf letiště ve Frankfurtu nad Mohanem Wilhelm Bender, odmítl ji však na poslední chvíli počátkem tohoto týdne.

Mehdorn po deset let udával směr německým drahám Deutsche Bahn, na podzim 2011 se po rezignaci Joachima Hunolda přesunul do čela druhé největší německé letecké společnosti Air Berlin. Pokusil se ji vyvézt z krize cestou tvrdých úspor, ovšem počátkem letošního roku jej ve funkci vystřídal Wolfgang Prock-Schauer.

Letiště Berlin Brandenburg InternationalLetiště Berlin Brandenburg International | berlin-airport.de

Závady na stavbě a problémy s požární ochranou

Přivést váznoucí stavbu berlínského letiště na správnou cestu ovšem pro Mehdorna může znamenat ještě obtížnější úkol, než sanace Air Berlin. Kontrolní zpráva vyčíslila dokonce více než 20 tisíc chyb a nedostatků. Termín otevření letiště se již mnohokrát oddaloval zejména proto, že se stavebníci nedokázali vypořádat s otázkami ochrany před požárem.

Mehdorn má k letectví silný vztah. „Fascinovalo mě, chtěl jsem se stát pilotem,“ kdysi prohlásil. V dětství často jezdil na kole k berlínskému letišti Tegel, aby si prohlédl starty a přistání letadel. S leteckým průmyslem bylo spojeno i prvních 30 let jeho profesionální dráhy – pracoval jako inženýr v Deutschen Aerospace (DASA) i u společností Messerschmidt Bölkow-Blohm či Airbus. Proseděl přitom mnoho času v leteckém simulátoru, kde nacvičoval vzlety i přistání. Zalétal si i ve vzduchu v doprovodu testovacího pilota, dokonce i na vojenských strojích jako stíhačky Tornádo nebo MIG 29.