Nová sedadla a dětské kino. Dráhy omladí pendolina
České dráhy nechají po téměř dvanáctiletém provozu poprvé výrazně omladit sedm rychlovlaků pendolino. Změnou projde především interiér souprav. Práce provede drážní dceřiná firma DPOV.
„Zejména interiér oddílů pro cestující, buňky WC, ale také vybavení bistrooddílu už vykazují známky opotřebení,“ říká člen představenstva ČD pro techniku, servis a majetek Miroslav Kupec. Vlaky budou nově vybaveny například vizuálním informačním systémem nebo dětským kinem, které znají malí pasažéři z mladších Railjetů. Dělníci vymění i sedadla, obložení stěn, zavazadlové police nebo zásuvky a osvětlení.
O omlazení pendolin se mluví už více než rok, dráhy se nakonec rozhodly pro větší zásah. Původně zvažovaly výměnu jen jednotlivých částí interiéru, po konzultaci s designery Jiřím Španihelem a Patrikem Kotasem projde vnitřek kompletní obnovou. I proto původní zakázku firma zrušila a sáhla po přímém zadání vlastní dceřiné firmě.
„Pendolina jsou naší vlajkovou lodí, a abychom udrželi jejich jedinečnost a výjimečnost, je potřeba udělat radikálnější zásah,“ doplnil další člen představenstva Michal Štěpán. Podle něj se úpravami sníží i energetická náročnost vlaků, čímž dráhy ušetří až 12 milionů korun ročně, o statisíce méně pak zaplatí za použití kolejí díky odlehčení souprav.
Celkovou cenu úprav dráhy tají. Zhruba před rokem drážní věstník Železničář psal o zhruba 170 milionech.
První pendolino dorazilo do Čech od výrobce Alstom v roce 2003. Po řadě zkušebních jízd jezdí vlaky v pravidelném provozu od prosince 2005. Jde o nejrychlejší spoje v České republice, na trase Praha – Ostrava činí jejich průměrná rychlost 120 kilometrů v hodině. Až do roku 2014, kdy dráhy nasadily do provozu siemensovské Railjety, šlo o jediné rychlovlaky v tuzemsku.
Prohlédněte si broušení hlav kolejnic a odstraňování provozních vad na kolejích: