Nová trať přes Vltavu má spojit Smíchov a hlavní nádraží

Pražské hlavní nádraží - Fantova budova

Pražské hlavní nádraží - Fantova budova Zdroj: CC BY-SA 4.0: Tiia Monto; Wikimedia

Pavel Surý povede SŽDC
Bývalý šéf SŽDC Jan Komárek
Slow TV. Nabídla či nabízí nepřetržitý pohled na provoz vlaků na pražském hlavním nádraží či Prahu z jedné tramvaje. Počet zhlédnutí se pohybuje od tisíců až po rekordních téměř sedm milionů v případě sledování letadel na pražském letišti.
Rekonstrukce pražského Hlavního nádraží
Železniční trať mezi pražským Hlavním a Smíchovským nádražím
9
Fotogalerie

Součástí klíčové spojky ze Smíchova na hlavní nádraží má být i nový most.

Správa železniční dopravní cesty spustila přípravu jedné z nejdůležitějších dopravních staveb v Praze. Podepsala smlouvu s projektantskou firmou Sudop Praha, která vymyslí řešení železniční tratě mezi smíchovským a hlavním nádražím. Jde o napojení třetího koridoru na centrum města, jehož dnešní podoba působí v pražské železnici jako úzké hrdlo.

Sudop Praha zpracuje mimo jiné dokumentaci k územnímu řízení a navrhne podobu nové zastávky Praha Výtoň a navazujícího přemostění Vltavy. Zakázka potvrzuje prudký pokles cen v oboru železničního projektování v poslední době. Sudop vyhrál s cenou 29 milionů, když odhad SŽDC byl o deset milionů vyšší. „Naše nabídnutá cena je na hranici nákladovosti. V poslední době je na trhu značný nedostatek projektových zakázek a to nás nutí získávat práci doslova za každou cenu,“ říká generální ředitel Sudopu Praha Tomáš Slavíček.

Firma zakázku získala se sesterskými společnostmi Metroprojekt a Sudop EU. „Obzvláště velký důraz se klade na detailní průzkum souboru pěti železničních mostů v blízkosti Vyšehradu, které byly v roce 2004 prohlášeny za kulturní nemovitou památku,“ uvedl mluvčí správy železnic Marek Illiaš.

Historický železniční most bude podroben detailnímu průzkumu, který určí rozsah nutné rekonstrukce. Podle Illiaše nelze podobu technické památky nijak měnit. Správa železnic nicméně hodlá dosáhnout ztrojkolejnění tratě, což si zřejmě vyžádá stavbu nového mostu v těsném sousedství toho starého. Jisté není ani zbudování zmíněné zastávky na Výtoni. Aby se ovšem v budoucnu předešlo problémům s jejím napojením na novou trať, Sudop Praha pro ni zpracuje takzvaný technický průkaz.

„Ten bude řešit návrh vlastní zastávky v podrobnosti dokumentace k územnímu rozhodnutí tak, aby ji bylo možno realizovat současně nebo následně po realizaci stavby tratě,“ doplnil Illiaš. Jelikož trať vede přes památkově chráněné území, je SŽDC v odhadech termínů opatrná. V případě hladkého průběhu všech administrativních procedur by se mohlo začít stavět v prvním pololetí 2021.