Místo třiceti let zisků vyhazov: Tahanice o miliardy z hlavního nádraží začíná

Hlavní nádraží Praha

Hlavní nádraží Praha Zdroj: E15

Rekonstrukce pražského Hlavního nádraží
Téměř hotovo.Odbavovací halapražského hlavníhonádraží je po čtyřechletech prací kompletnězrekonstruována.Po krátkém úkliduzpřístupní dělnícicestujícím ještětento týden posledníuzavřenou jižníčást, kam se vzápětízačnou stěhovatobchodníci. Poslednífází rekonstrukce budeoprava secesní Fantovybudovy. Investor GrandiStazioni zde chystánapříklad restauracinebo výstavní sál.
Příjezdová hala pražského hlavního nádraží
Pražské hlavní nádraží - Fantova budova
Ocelová střecha pražského hlavního nádraží
14
Fotogalerie

Firmě Grandi Stazioni uplynutím neděle zhasly naděje na velký byznys v České republice. Místo třiceti let stáčení zisků z pražského hlavního nádraží přišel - v posledních dnech očekávaný - vyhazov. Po deseti letech od zahájení rozsáhlé rekonstrukce. Italové nedokázali dostát smluvnímu termínu pro dokončení oprav nádraží, když ztroskotali na rekonstrukci historické Fantovy budovy. Správa železniční dopravní cesty pak nevyslyšela jejich prosby o dvouletý odklad a s firmou se rozloučila. 

Pomyslné předání klíčů včera odpoledne bylo přitom v režii výhradně správy železnic, technických znalců a notáře. Zástupci italské společnosti na schůzku ve vládním salonku na prvním nástupišti hlavního nádraží nedorazili. Podle mluvčího Grandi Stazioni Martina Hamšíka nebyly k „takovému jednání, vzhledem k trvání smlouvy, žádné právní důvody“. Podle správy železnic to samotný proces převzetí nádraží neovlivní.

Zástupci Grandi Stazioni nedorazili ani na dnešní ranní předání budovy. Podle minstra dopravy Dana Ťoka to znamená, že si uvědomují vlastní vinu.

Rozchod potvrdila už v pátek správní rada Správy železniční dopravní cesty; dala tak na doporučení právníků, podle kterých by uzavření nového dodatku s Italy znamenalo porušení zákona. Podporu má SŽDC i od Ťoka. „Dosavadní správce sice opravil zázemí budovy, ale zvenku je to smutný pohled. Pokud nebyla dodržena smlouva, pak se nemůže prodlužovat,“ sdělil deníku E15 Ťok.

Italové přitom hodlají vymáhat miliardové náhrady. Jako první bod žádají zpět takzvanou neodbydlenou investici. To je necelá miliarda, údajně splatná už dnes. Další miliardové požadavky prý vyplývají ze způsobených škod, tedy ušlého zisku.

„Já bych zase chtěl houpacího koně. Budeme chtít všechno podrobně zdokumentovat,“ reagoval náměstek ředitele SŽDC pro majetek Tomáš Drmola. Ze smlouvy podle něj plyne, že má Grandi Stazioni nárok na technické zhodnocení po odečtení odpisů. Zároveň ale je prý v den ukončení nájmu technické zhodnocení nula.

Nepochybným vítězem sporu tak jsou už nyní právníci, neboť Grandi Stazioni požene celý případ k soudu. SŽDC zastupuje kancelář Kříž a partneři, Grandi Stazioni mají advokáty z Weinhold Legal.

Smlouvu o rekonstrukci hlavního nádraží uzavřely České dráhy s Grandi Stazioni v roce 2003. Samotné opravy pak začaly až v prosinci 2006. Celý areál včetně Fantovy budovy měl být hotov do podzimu 2013, České dráhy ale umožnily italské firmě tříletý odklad. Ani novému termínu ale Grandi Stazioni nedostála. Letos nádraží od Českých drah převzala Správa železniční dopravní cesty, která tento týden hodlá uzavřít nové smlouvy s obchodníky na nádraží. Těch je zhruba padesát.

SŽDC chce rovněž sama opravit Fantovu budovu.