Nové maďarské aerolinky chtějí zaplnit mezeru po Malévu

Sólyom che zaplnit míto po zkrachovalém Malévu

Sólyom che zaplnit míto po zkrachovalém Malévu Zdroj: profimedia.cz

Tři maďarští podnikatelé, za kterými stojí blízkovýchodní investoři, se chystají vstoupit maďarské nebe, na kterém zeje mezera po loňském krachu národních aerolinek Malév. Nebudou to ale mít jednoduché, některé bývalé linky Malévu už převzali jiní dopravci.

Sólyom Hungarian Airways chtějí na konci září zahájit provoz se šesti letadly. Příští rok by se flotila měla rozrůst na 25 letadel a do roku 2017 bude čítat 50 strojů včetně deseti dálkových letounů, plánují zakladatelé.

Šéf aerolinek Jozsef Vago nechtěl prozradit konkrétní linky, na kterých se Sólyom objeví. Chystá ale rychlou expanzi na Blízký východ, do Severní Afriky a do zemí bývalého Sovětského svazu.

Podle analytiků je ale už maďarský trh značně obsazený. Řadu destinací, které dříve provozoval Malév, už obsadili nízkonákladoví dopravci jako místní WizzAir či irský Ryanair. Se svou značkou SmartWings začal na nových tratích z Budapešti létat i český Travel Service.

„Musíte být připraveni na to, že bude prodělávat, než se vám podaří zvýšit obsazenost letadel a přilákat především obchodní cestující,“ řekl agentuře Reuters Peter Morris z poradenské společnosti Ascend Aviation. „Nikdo nekoupí letenku pro svého šéfa u aerolinek, u nichž není jisté, že tu ještě za rok budou,“ dodal. Vago ale tvrdí, že nízkonákladové aerolinky nemohou mezeru po Malévu zcela zaplnit.

Podle Morrise ale na nové aerolinky čekají i další překážky. Zatímco ceny paliv jsou pro všechny aerolinky stejné, výrobci letadel a leasingové společnosti obvykle nenabízejí nováčkům v oboru tak výhodné podmínky jako zavedeným dopravcům.

Vago uvedl, že Sólyom podporuje ománský investor podnikající v letecké dopravě a finanční investor ze Spojených arabských emirátů. Konkrétní jména jsou ale neznámá. Šéf Sólyomu také tvrdí, že díky novátorskému podnikatelskému plánu bude firma téměř od počátku zisková.