Nové tramvaje ForCity se prodávat nebudou, říká dopravní podnik

Tramvaj Škoda 15T ForCity

Tramvaj Škoda 15T ForCity Zdroj: Skoda Transportation

Prodávat nebo neprodávat? Pražský dopravní podnik odmítl, že by se chystal prodávat tramvaje 15T ForCity. Minulý týden přitom o prodeji desítek vozů hovořil městský radní Jiří Pařízek (TOP 09). Že město zatím s žádným kupcem nejedná, nyní zaznělo i z magistrátu.

Informaci o prodeji tramvají považuje dopravní podnik podle mluvčího Jiřího Štábla za pouhou spekulaci. „Tramvaje 15T ForCity jsou zcela nízkopodlažní a vyhovují nejnovějším standardům moderní městské dopravy. Umožňují pohodlnější přepravu seniorů, rodičů s dětmi i osob se sníženou pohyblivostí,“ konstatoval Štábl.

Že by město s někým o prodeji tramvají jednalo, popřela také asistentka radního Pařízka Michaela Kindlová. Zároveň odmítla, že by se nějaká jednání vedla v dohledné době.

Jiří Pařízek, který má hromadnou dopravu v hlavním městě na starosti, minulý týden uvedl, že Praha nepotřebuje 250 tramvají, které nasmlouvala. Pražský dopravní podnik a ROPID, který organizuje pražskou dopravu, by proto podle něj měly do konce září propočítat, kolik tramvají bude potřeba. „Podle toho pak budeme moci říct, jestli bychom prodávali 40, 50 nebo třeba 60 tramvají,“ řekl Hospodářským novinám Pařízek.

Pařízek předpokládá, že v případě prodeje nových tramvají by za ně Praha od dalšího kupce dostala stejnou sumu, jakou platí dopravní podnik.

Lepší podmínky

Dopravní podnik kvůli dodávkám tramvají ForCity nedávno vyjednal s dodavatelem, firmou Škoda Transportation, pro podnik výhodnější podmínky. Cena, kterou za ně platil, byla pro podnik finančně neúnosná. Podle generálního ředitele Jaroslava Ďuriše domluvil bezúročný odklad poloviny plateb o čtyři roky, klimatizaci a wifi pro cestující, lepší servisní podmínky či prodloužení záruky. „Jedná se o nejmodernější nízkopodlažní tramvaje, které Praha potřebuje, aby cestujícím byl i nadále zaručen vysoký komfort přepravy. V tuto chvíli je v provozu již sto tramvají tohoto typu a dopravní podnik o jejich prodeji nyní neuvažuje,“ uvedl Jaroslav Ďuriš.

O případném prodeji nevěděl ani mluvčí Škodovky Michal Tobrman. Nehovořilo se o něm podle něj ani při dojednávání nových podmínek.

O tramvaje měl zájem Göteborg

Naposledy se o prodeji či pronájmu tramvají ForCity hovořilo zhruba před rokem. Škoda Transportation tehdy jednala se švédským Göteborgem o pronájmu desítek vozů. Z kontraktu ale sešlo, Göteborg tendr přerušil a přepracovává zadání. „Do té doby, než zakázku znovu vyhlásí, se jí nemůžeme zúčastnit,“ poznamenal Tobrman.

Dopravní podnik tehdy podle Jiřího Štábla vyčíslil pro Škodu Transportation cenu pronájmu za jednu tramvaj a jeden den. „Tehdy nebyly známé bližší parametry pronájmu. Zájem byl ze strany Škody Transportation nezávazný a od té doby nebyl dopravní podnik v této věci vyzván k jednání,“ konstatoval Štábl.

Aktivně naopak podnik v současnosti spolupracuje se Škodou Transportation kvůli prodeji staršího typu tramvají 14T. Potvrdil to i generální ředitel Škody Transportation Josef Bernard. „Jedná se o moderní vozy, které mohou najít výborné uplatnění v jiných městech a jejich prodejem můžeme získat výrazně víc finančních prostředků než prodejem starých vozů typu T3,“ podotkl Ďuriš.

Praha splatí tramvaje později. Musí ale odebrat všechny, jež objednala