Leasingová poučnosti Doric se připravuje na zpětné převzetí pětice A380 od Singapore Airlines. Dosud sice Doric uváděl, že dopravce smlouvu pravděpodobně prodlouží o dva roky, nyní se ale začal připravovat na renovaci letadel, rezervuje si místa v lakovnách a zjišťuje dostupnost stovek nových sedadel. „Vypadá to, že Singapore nevyužijí prodloužení leasingu,“ řekl agentuře Bloomberg výkonný ředitel Doric Bernd Reber.
Singapore Airlines byly prvním odběratelem Airbusu A380, nejstarší kus v jejich flotile létá od roku 2007. Desetiletý pronájem pěti z celkových 19 letadel vyprší příští rok, ve flotile Singapore Airlines by je měla nahradit nová letadla stejného typu.
Britové pobízejí prodejce
O první „olétané“ A380 dlouhodobě projevuje zájem International Airlines Group (IAG). Mateřská společnost British Airways uvažuje o tom, že ke 12 novým letounům objednaným pro BA by přidala další použité, které by mohly skončit i ve flotilách dalších dceřiných společností Aer Lingus a Iberia
„A380 z druhé ruky je pro nás atraktivní,“ prohlásil již v lednu na konferenci Airline Economics 2016 šéf IAG Willie Walsh s tím, že dříve dohodnuté opce na nové letouny se ve srovnání s pronájmem starších stojů jeví jako nevýhodné. První vyrobené letouny přitom obecně mívají vyšší provozní náklady než pozdější produkce stejného typu. „Máme zájem, takže pokud máte k dispozici letadla, nebojte se nás oslovit. Již jsme zahájili rozhovory s potenciálními pronajímateli,“ dodal Walsh.
Vůbec první vyrobený Airbus určený zákazníkům převzaly Singapore Airlines | Vůbec první vyrobený Airbus určený zákazníkům v barvách Singapore Airlines
IAG podle Walshe hledá letouny výhradně s motory Rolls Royce, aby odpovídaly zbytku flotily British Airways. To nahrává airbusům od Singapore Airlines a také Malaysian Airlines, které o prodeji části své flotily obřích letadel uvažují pod tlakem dluhů a slabých hospodářských výsledků.
O pronájem A380 od malajsijského národního dopravce v minulých měsících usilovaly i Turkish Airlines. K dohodě sice nedošlo, nyní se ale Turkish Airlines opět poohlížejí po možnostech pronájmu velkých letadel a jednají i s Malaysia Airlines. A to navzdory únorovému prohlášení ředitele Christopha Muellera, že Malaysia Airlines si své A380 ponechají nejméně do roku 2018.
V Asii a s více sedadly
Doric na prodeji prvních použitých A380 spolupracuje přímo s jejich výrobcem. Airbus se zároveň snaží povzbudit poptávku po nových letadlech, jejíž slábnutí může snížit i zájem o použité stroje.
Airbus předpokládá, že požité A380 od prémiových dopravců se ve svém „druhém životě“ mohou uplatnit mimo jiné u nízkonákladových asijských aerolinek. U nabízených letadel by to znamenalo přestavbu interiéru a instalaci mnohem většího počtu sedadel. A380 může přepravovat až 853 cestujících, většina dosud vyrobených letadel ale má jen zhruba okolo 500 sedaček.