Obří nákup: Rakouské dráhy si pořídí až dvě stě lokomotiv Vectron

Lokomotiva Vectron

Lokomotiva Vectron Zdroj: Jan Sindelar, E15

Lokomotiva Vectron od Siemensu
Siemensovské Vectrony jsou na okruhu VÚŽ jako doma.
Vectron
Zkouší se ve Velimi. Jednaze šesti dosud vyrobenýchnejnovějších lokomotivVectron od koncernuSiemens se včera testovalana zkušebním okruhupoblíž středočeské Velimi.Stroje budou elektrickéi dieselelektrické a upravenétak, aby mohly jezditpo většině evropskýchželeznic. Běžné lokomotivyse musejí na hranicíchvyměňovat, protožezemě se liší v napětínapájení elektrickýchdrah i v zabezpečovacíchzařízeních
Lokomotiva Vectron v barvách firmy Regiojet
12
Fotogalerie

Siemens si připsal vítězství v možná největším aktuálním tendru na nákup lokomotiv v Evropě. Rakouské spolkové dráhy (ÖBB) podepsaly s německým výrobcem rámcovou smlouvu na dodávku až 200 lokomotiv Vectron.

Lokomotivy budou vyrobené v bavorské továrně Siemensu u Mnichova, uvedla firma v tiskové zprávě. „Vítězství potvrzuje schopnosti našich lokomotiv typu Vectron. Nabízejí největší flexibilitu po celou dobu životního cyklu vozidla, což pro provozovatele znamená, že mohou vytvářet dlouhodobé plány do budoucna,” uvedl šéf divize Mobility Jochen Eickholt.

Cena zakázky nebyla zveřejněna, hodnota jednoho Vectronu se nicméně pohybuje kolem sto milionů korun. V případě úplného využití kontraktu by tak šlo v přepočtu o zhruba 20 miliard korun. Při takto velké zakázce lze ale očekávat výraznou slevu.

Zakázka je rozdělena na několik částí. Siemens na základě objednávky dodá Rakušanům až sto lokomotiv se střídavým napájením, padesát strojů se střídavým napájením a pomocným spalovacím motorem a padesát dvousystémových lokomotiv s možností střídavého i stejnosměrného napájení.

Přímo při podpisu rámcové smlouvy bylo závazně objednáno prvních třicet vícesystémových lokomotiv. Nové stroje bude provozovat společnost Rail Cargo Group, která je nákladní divizí ÖBB. Hodlá je využívat zejména pro mezinárodní nákladní dopravu v Rakousku, České republice, Chorvatsku, Německu, Maďarsku, Itálii, Polsku, Slovensku a Slovinsku.

Nejvyšší provozní rychlost bude 160 kilometrů v hodině. První kusy budou dodány v létě příštího roku. Vectrony už si našly cestu i na český trh, pohříchu ale jde o jednotky kusů. Pět jich koupilo ČD Cargo, využívá je i RegioJet a půjčovna LokoTrain.