Polské dráhy si objednaly dvacet pendolin třetí generace s nejvyšší rychlostí 250 kilometrů v hodině. Italskému výrobci Alstom zaplatí za celou sérii 400 milionů eur. Zajímavostí je, že navzdory názvu nebudou mít soupravy naklápěcí skříně. Poláci totiž plánují výrazné investice do kolejí, které by se v polské rovině měly vinout bez větších zákrut.
Nové vlaky mají zásadně zvýšit komfort cestování na tratích z Varšavy k přímořským městům Gdyně, Gdaňsk a Sopoty, na jihu pak zamíří do Krakova, Katovic a Vratislavi. Zpozornět by proto měl i český podnikatel Leoš Novotný, který by se rád se svým Leo Expressem dostal na polský trh. Ve svých plánech zmiňuje totožné tratě.
První cestující sveze polské pendolino koncem příštího roku
S nasazením pendolin do provozu se počítá v prosinci 2014, do té doby by měly zvládnout předepsané testy. Poláci si pro novinku vybrali novou obchodní značku Express InterCity Premium alias EIC Premium. Jejich první pendolino se ocitlo na českém území v noci ze soboty na neděli. Z Břeclavi zamířilo do Polska přes Brno, Svitavy, Českou Třebovou, Ústí nad Orlicí, Letohrad a Lichkov. Nejelo ale samo, vlekla ho lokomotiva maximálně stokilometrovou rychlostí.
Obrázek nových rychlovlaků není na českých kolejích běžný. Občas některá zahraniční souprava zamíří na zkušební okruh v Cerhenicích u Velimi. Lahůdkou byl v tomto směru supervlak AGV, nástupce legendárního TGV, který se v Čechách na testech objevil v roce 2008. Teď tento vlak provozuje v Itálii soukromá společnost Nuovo Trasporto Viaggiatori.