Praha omezuje MHD: nejdříve prodloužený víkendový provoz

ilustrační foto

ilustrační foto Zdroj: dpp.cz

Praha začne omezovat rozsah MHD, jako první bude na řadě prodloužený víkendový provoz metra a navazujících spojů. Kvůli omezeným financím musí ale dopravní podnik hledat další úspory. Zastavil některé marketingové projekty a nebude letos nakupovat nové autobusy.

O návrhu na omezení rozsahu MHD by měla v úterý jednat rada města. Další rozsáhlejší škrty v MHD by pak měly nastat k 1. červnu.

Praha provoz metra a navazujících spojů prodloužila před komunálními volbami v září roku 2010. Metro na všech třech linkách od té doby jezdí v noci z pátku na sobotu a ze soboty na neděli o 50 až 60 minut déle, poslední souprava tak na trasu vyjíždí až kolem 01:00 v noci.

„Zítra (v úterý) předkládám informaci do rady. Pokud bude přijata, odstranili bychom prodloužený víkendový provoz,“ řekl náměstek primátora Josef Nosek (ODS). To by podle něj pro letošek znamenalo úsporu 40 milionů korun. Další omezení by znamenalo prodloužení intervalů u některých spojů a odstranění duplicitních a nevyužívaných spojů.

Ani tak ale nebudou úspory dostatečně velké. Pražskému dopravnímu podniku totiž letos na provoz chybí kolem 700 milionů korun, o které mu město snížilo dotaci v rámci plošných pětiprocentních škrtů. „Musíme hledat další rezervy, musíme zastavit zbytné marketingové projekty, zredukovat právní a poradenské služby,“ řekla Magdalena Češková, která je pověřená řízením Dopravního podniku hlavního města Prahy (DPP).

Podnik nemá dost peněz ani na investice. Od města dostane pouze peníze na výstavbu prodloužení metra A z Dejvické do Motola. „Snažili jsme se všechny investice, které můžeme, zastavit. Nebudeme nakupovat žádné autobusy, zastavili jsme rekonstrukce tramvají,“ řekla na jednání výboru Češková. Na nákup tramvají 15T Forcity si podnik půjčí formou směnky maximálně čtyři miliardy korun.

Podnik začal také prověřovat smlouvy s těmi dodavateli, jejichž jméno bylo v médiích spojováno s podezřelými kontrakty. Podnik se zaměří například na smlouvu se společností Xanthus, která podniku spravuje data, dále na kontrakt s firmou Cross Point na předprodej jízdenek či smlouvu se společností Semma, která cestující informovala o výlukách. „U některých firem zároveň prověříme dobu trvání smluv a možnost jejich vypověditelnosti v případě, že se ukáže jejich nevýhodnost či zbytečnost pro dopravní podnik,“ uvedla Češková.

Pražský dopravní podnik je největší městskou firmou, na provoz letos od města dostal 10,243 miliardy korun. Podle některých médií uzavřel podnik v minulosti několik nevýhodných smluv, prostřednictvím kterých mohly být z podniku vyváděny peníze.