Pravidelná plavba v arktických vodách? Nejdřív v roce 2040, tvrdí studie

Ruský ledoborec Padesát let vítězství

Ruský ledoborec Padesát let vítězství Zdroj: Christopher Michel, Flickr.com (CC BY 2.0)

Štěpán Bruner
Rozvoj arktických námořních cest nemusí být tak rychlý, jak předpovídají někteří rejdaři. Běžné obchodní lodě se na plavbu podél severních břehů Ruska budou moci vydat nejdříve v roce 2040, tvrdí nová studie.

Klimatické změny, ustupující led a významné zkrácení plavby z Evropy do Číny vedou Moskvu, Peking a řadu evropských zemí a firem k přesvědčení, že v arktických vodách se během několika let otevře leduprostá námořní trasa, která rejdařům na typické trase ušetří 40 procent nákladů na palivo.

Washingtonský think tank The Arctic Institute ovšem ve své nové studii předpovídá, že bude ještě trvat desítky let, než se cestu vyplatí využívat. Lodě totiž i v letních měsících ohrožuje led a nynější nízké ceny paliv navíc znamenají, že úspora pramenící z menší vzdálenosti není nijak velká.

O desetinu dražší

„Arktická plavební sezóna je nyní příliš krátká a led je příliš nevyzpytatelný, aby byla pravidelná doprava smysluplná. Arktická plavba se stane životaschopnou alternativou k současným trasám jen tehdy, pokud zmizí všechen led ze Severozápadní cesty a Severní námořní cesty,“ uvádí studie.

Námořní trasy Severním ledovým oceánemNámořní trasy Severním ledovým oceánemNámořní trasy Severním ledovým oceánem | Zdroj: Bremenports

I pokud ekonomové počítali s vysokým tempem globálního oteplování a silným růstem cen paliv, stavba lodi pro plavbu v arktických vodách a její následný provoz od roku 2035 stále vycházejí přibližně o deset procent dráž než stavba a provoz běžné kontejnerové lodi, která se plaví přes Suezský průplav.

Severní mořská cesta se před několika lety jevila jako životaschopná, ale to už nyní neplatí

Ekonomický smysl tak bude plavba po Severní polární cestě dávat nejdříve v roce 2040, uvádí The Arctic Institute. Do té doby bude výhodnější pro plavbu mezi Dálným východem a Evropou používat stávající trasu.

Situaci změnila levná ropa

Závěry studie nedávno potvrdila i vlivná Dánská asociace majitelů lodí, mezi jejíž členy patří čtyřicet významných rejdařských společností včetně té největší na světě, Maersk. Dánsko má osmou největší obchodní flotilo na světě a díky své geografické poloze by z otevření arktických cest těžilo.

„Z velkých optimistů jsme se stali úplnými realisty. Světová ekonomika se rozvíjela na základě vysokých cen ropy. Severní mořská cesta se tak před několika lety jevila jako životaschopná, ale to už nyní neplatí. Tato trasa má velký potenciál, ale potrvá ještě dlouho, než se otevře,“ prohlásila ředitelka asociace Anne Steffensen na setkání ministrů a průmyslníku arktických zemí v norském Tromsø.