Státní železniční dopravce pod novým šéfem Václavem Nebeským vypíše první velkou soutěž. České dráhy poptávají až 182 nových osobních vozů pro expresní spoje stavěných na rychlost až 230 kilometrů v hodině, která je nutná pro nasazení souprav na mezinárodní linky. Vypsání soutěže dnes schválil řídící výbor drah, které s vítězem uzavřou rámcový kontrakt čerpaný podle provozních a obchodních potřeb.
Sto osmdesát vozů bude určeno pro dálkové spoje a dva vozy půjdou Správě železniční dopravní cesty. „Díky novým vozům nabídneme špičkový servis především zákazníkům mezi Prahou a Brnem nebo Prahou a Ústím nad Labem, a také cestujícím na mezistátních linkách do Berlína, Hamburku, Bratislavy a Budapešti,“ uvedl Nebeský, kterého do čela dopravce zvolila dozorčí rada na konci září. Předpokládanou výši zakázky dráhy zatím zveřejňovat nechtějí.
„V souvislosti s nákupem většího počtu vozů s vyššími požadovanými standardy očekáváme, že dosáhneme lepší nabídkové ceny. V budoucnosti budeme moci vozy nasadit také na první vysokorychlostní tratě,“ doplnil člen představenstva společnosti odpovědný za provoz Michal Kraus.
Nové vlaky nabídnou speciální místa cestujícím na vozíku nebo s malými dětmi, Wi-Fi a stabilnější mobilní signál. Součástí nákupu jsou i restaurační vozy.
Zároveň už začala výroba padesáti osobních vozů, které drahám dodá konsorcium Siemens-Škoda v rámci sedmimiliardové zakázky na až 55 vlaků. Tyto vozy pro rychlost až dvě stě kilometrů v hodině chce dopravce nasadit na trati Praha–Cheb.
Spolu s pořízením nových vagonů dráhy vyřadí vozy z poloviny osmdesátých let vyrobené v bývalé Německé demokratické republice pro rychlíkové spoje.
Dráhy dnes provozují kolem 2100 osobních vozů, z nichž polovina jezdí v dálkové dopravě, a dalších zhruba 1500 hnacích vozů.
Železniční expanzi chystá i soukromý dopravce RegioJet. Vydal už dluhopisy za téměř miliardu korun a další emisi v poloviční výši plánuje na příští rok. Konkurenční Leo Express zase v příštím roce nasadí nové vlaky od čínského výrobce CRRC.