První velký nákup pod novým šéfem Nebeským. České dráhy získají až 182 moderních vozů

I tuto podobu a vybavení vozů požadují od budoucího vítěze soutěže České dráhy.

I tuto podobu a vybavení vozů požadují od budoucího vítěze soutěže České dráhy. Zdroj: ČD

I tuto podobu a vybavení vozů požadují od budoucího vítěze soutěže České dráhy.
I tuto podobu a vybavení vozů požadují od budoucího vítěze soutěže České dráhy.
I tuto podobu a vybavení vozů požadují od budoucího vítěze soutěže České dráhy.
I tuto podobu a vybavení vozů požadují od budoucího vítěze soutěže České dráhy.
I tuto podobu a vybavení vozů požadují od budoucího vítěze soutěže České dráhy.
11
Fotogalerie

Státní železniční dopravce pod novým šéfem Václavem Nebeským vypíše první velkou soutěž. České dráhy poptávají až 182 nových osobních vozů pro expresní spoje stavěných na rychlost až 230 kilometrů v hodině, která je nutná pro nasazení souprav na mezinárodní linky. Vypsání soutěže dnes schválil řídící výbor drah, které s vítězem uzavřou rámcový kontrakt čerpaný podle provozních a obchodních potřeb.

Sto osmdesát vozů bude určeno pro dálkové spoje a dva vozy půjdou Správě železniční dopravní cesty. „Díky novým vozům nabídneme špičkový servis především zákazníkům mezi Prahou a Brnem nebo Prahou a Ústím nad Labem, a také cestujícím na mezistátních linkách do Berlína, Hamburku, Bratislavy a Budapešti,“ uvedl Nebeský, kterého do čela dopravce zvolila dozorčí rada na konci září. Předpokládanou výši zakázky dráhy zatím zveřejňovat nechtějí.

„V souvislosti s nákupem většího počtu vozů s vyššími požadovanými standardy očekáváme, že dosáhneme lepší nabídkové ceny. V budoucnosti budeme moci vozy nasadit také na první vysokorychlostní tratě,“ doplnil člen představenstva společnosti odpovědný za provoz Michal Kraus.

Nové vlaky nabídnou speciální místa cestujícím na vozíku nebo s malými dětmi, Wi-Fi a stabilnější mobilní signál. Součástí nákupu jsou i restaurační vozy.

Zároveň už začala výroba padesáti osobních vozů, které drahám dodá konsorcium Siemens-Škoda v rámci sedmimiliardové zakázky na až 55 vlaků. Tyto vozy pro rychlost až dvě stě kilometrů v hodině chce dopravce nasadit na trati Praha–Cheb.

Spolu s pořízením nových vagonů dráhy vyřadí vozy z poloviny osmdesátých let vyrobené v bývalé Německé demokratické republice pro rychlíkové spoje.

Dráhy dnes provozují kolem 2100 osobních vozů, z nichž polovina jezdí v dálkové dopravě, a dalších zhruba 1500 hnacích vozů.

Železniční expanzi chystá i soukromý dopravce RegioJet. Vydal už dluhopisy za téměř miliardu korun a další emisi v poloviční výši plánuje na příští rok. Konkurenční Leo Express zase v příštím roce nasadí nové vlaky od čínského výrobce CRRC.