Registr vozidel ani po roce nemá na ten starý. Stát z toho ale vyšel lacino

registr vozidel

registr vozidel Zdroj: ctk

Klienty to stálo tolik nervů, ale stát zatím pár drobných. Jak server E15.cz zjistil, odškodnění za strádání při službách nového centrálního registru vozidel (CRV) ministerstvo dopravy vyplatilo pouze ve dvou případech, v součtu 6420 korun. Další žádosti ještě úřad řeší. Co je ale horší, nový CRV, jehož software stál 37 milionů korun, ani po roce neběží naplno, například v Ostravě obslouží denně asi 85 procent klientů oproti starému systému.

„V současnosti jsou proplaceny dvě škody v celkové výši 6420 korun. Všechny další žádosti máme rozpracovány. Převážná většina nesplňovala formální náležitosti a žadatelé byli vyzváni k doplnění,“ řekl E15.cz mluvčí ministerstva dopravy Tomáš Neřold. Odškodnění žádala více než stovka klientů.

Přetrvávající potíže CRV ministerstvo přiznává, ale už je nedává za vinu systému: „Rychlost odezvy aplikace nyní obsluhu neomezuje. Nový systém CRV má nastavené přísnější podmínky kontroly vkládaných dat, mimo jiné v souvislosti s připravovanou výměnou dat v rámci Evropského společenství. Z tohoto důvodu je nutné některé údaje v CRV korigovat, což někdy zdržuje odbavování klientů.“

V praxi je situace horší, než ji vidí ministerstvo. Proč CRV ani po roce stále nefunguje jako za starého systému, E15.cz objasnil Dalibor Mozdřen, vedoucí Registru vozidel Ostrava. „Je pravdou, že stále neodbavujeme tolik klientů, jako za starého systému. Tehdy to bylo v průměru 350 denně, nyní asi 300,“ řekl Mozdřen. Znamená to, že ostravský registr nyní jede na 85 % původního výkonu starého.

Jako největší problém nového systému Mozdřen vidí chybné údaje zanesené při přenosu dat v červnu 2012 ze starého registru.

Klient může mít smůlu na týdny

„Nejvíc nás nyní trápí duplicitní data, kdy jedna značka je například evidována jako vozidlo či přívěs. Tuto duplicitu může odstranit pouze help desk ministerstva dopravy, kam se musíme dotázat. Vyřízení může trvat dny až týdny a do té doby nemůže být klient obsloužen,“ dodal Mozdřen.

Jak dlouho může odstranění duplicit z CRV trvat, si šéf ostravského registru netroufl odhadnout: „Chyba se totiž odhalí, až když klient přijde žádat o nějaký úkon.“logicky tedy mnoho let. S duplicitami se zde potýkají asi u pěti procent klientů.

Zdržují i jiné chyby, které se však dají opravit přímo na přepážce a není třeba součinnosti s MD. Klient i pracovník pouze ztratí čas.

Potíží se chytli kreativní podnikatelé

Chronické potíže CRV už inspirovaly podnikatele k novým službám. Od dubna například zavedla kompletní servis spojený s registrací vozidla s komfortním doručením do druhého dne firma PřepiServis, zatím pro Prahu 5 a Prahu 6.

„Zájem předčil naše očekávání. Podíl soukromé a firemní klientely je téměř vyrovnaný, mírně převažují firmy. Už uvažujeme o jejím rozšíření,“ řekla E15. cz majitelka firmy Diana Žalčíková. Větší firemní flotily navíc mohou získat na službu slevu.

Nový registr ministerstvo dopravy spustilo 9. července 2012. Po zhruba hodině provozu systém selhal a zhruba měsíc se potýkal se značnými problémy, několik dní nefungoval vůbec. Později se problémy výrazně snížily, stále však přetrvávají chronické chyby z přenosu dat.

Software pro nový registr stál 37 milionů korun, firma ATS - Telcom Praha zakázku získala od ministerstva dopravy bez výběrového řízení.

Komentář: Registr vozidel aneb Jak se nemá zavádět informační systém