Řekli nám, že stevardi ČSA jsou dražší než posádka Smartwings, tvrdí odboráři

Ilustrační foto

Ilustrační foto Zdroj: Profimedia

České aerolinie ve čtvrtek oznámily, že propustí 40 až 60 zaměstnanců. Odborová organizace posádek letadel (OOPL) si to vysvětluje nátlakem na zaměstnance, aby šli pracovat do jiné části koncernu. “Opakovaně nám bylo vysvětlováno, že stevardi ČSA jsou jako pracovní síla dražší než posádky Smartwings,” říká v rozhovoru pro deník E15 Tereza Löffelmanová z OOPL.

Očekávali jste propouštění?

Dlouhodobě jsme byli ČSA upozorňováni na to, že chystají personální změny. Nicméně finální stanovisko jsme se dozvěděli až na včerejším jednání, kde jsme byli informováni o dvou změnách v personálním obsazení ČSA. Jedna byla organizační změna, která už probíhá, a to je propuštění 27 palubních průvodčích. Druhá bylo oznámení o záměru hromadného propouštění od konce dubna do konce července. To bylo oznámeno i na krajskou pobočku úřadu práce. 

Ale nemáme bližší informace, jakým způsobem si to ČSA představují. Máme ohledně toho ještě naplánovány další schůzky, protože záměry a cíle ČSA jsou v poslední době dosti proměnlivé. Už jsme se dozvěděli, že je nás nedostatek, a pak že je nás aktuálně nadbytek. 

Čemu tento krok připisujete?

Většinový vlastník ČSA (Smartwings - pozn. red.) se všemožnými způsoby snaží restrukturalizovat koncernové uspořádání. Opakovaně nám bylo vysvětlováno, že stevardi ČSA jsou jako pracovní síla dražší než posádky Smartwings. 

Vnímáme to jako velký nátlak na zaměstnance ČSA, že když nechtěli přejít za podmínek, že bez odstupného dají výpověď sami a přejdou k jinému zaměstnavateli v rámci koncernu, tak se to vyřeší takto. 

Máte signály, že bude propouštění pokračovat?

ČSA splnily zákonnou povinnost, když záměr o propouštění ohlásily na úřadu práce. Ale funguje to tak, že počet propuštěných může být i nula nebo řádově víc.