Čermák proto chce uzavřít v jednotlivých regionech rámcové smlouvy, pod něž spadnou všechny firmy, které splní kvalifikační požadavky. Na jaře se jim potom operativně jednotlivé opravy přidělí. Nejde přitom o malé částky, ŘSD dá ročně na údržbu téměř šest miliard korun. Ty se ale pohříchu často utrácejí až těsně před koncem roku.
„Tendr vypíšeme v průběhu září,“ řekl Čermák. Podle něj by nicméně bylo na údržbu potřeba alespoň devět miliard ročně, aby se chátrání zastavilo. Stavební firmy bude zase zajímat vznik nového odboru kontroly staveb, který vede známá kritička nekvalitních dálnic Miloslava Pošvářová. ŘSD dosud tuto činnost zadávalo externím firmám.
„Nejsme si jisti, že to dělají na sto procent,“ uvedl Čermák. Tyto firmy se podle něj často ocitají ve střetu zájmů, když pracují jak pro státního investora, tak pro stavební firmu.
David Čermák: Na ŘSD zatím potkávám jen kostlivce
„Bude to exkluzivní úsek, kde budou pracovat naši nejlepší lidé. A já jsem připraven jim zajistit smluvní platy,“ dodal k nově vznikajícímu oddělení kontroly Čermák. Chce tím vyřešit letitou bolest organizace s tabulkovými platy, díky nimž většinu odborníků přetáhly stavební firmy. Na stavbách pak mají nad lidmi z ŘSD výrazně navrch. I to může být jednou z příčin problémů na D47.