Rusku chybějí kvalifikovaní piloti, příležitost létat tak dostanou i cizinci

Airbus aerolinek Aeroflot (ilustrační foto)

Airbus aerolinek Aeroflot (ilustrační foto) Zdroj: CC BY-SA 2.0: Axel Schwenke

Ruští dopravci si budou moci v příštích pěti letech najímat zahraniční piloty. Cizinci mohou také šéfovat posádce. Příslušný návrh změny zákona poslala vláda do Státní dumy. V materiálu se novela vysvětluje nutností „zajistit nediskriminační postavení ruských aerolinek v rámci euroasijského ekonomického společenství a států SNS“.

Na nezbytnost změny upozorňoval například šéf Aeroflotu Vitalij Saveljev při prezentaci low cost projektu Dobrolet. Možnost najímání zahraničních pilotů uvedl jako podmínku pro jeho spuštění. Za významný impulz ke změně přístupu k civilnímu letectvu se dá označit také nedávná havárie Boeingu 737 v Kazani. Po ní se Rusko rozhodlo zpřísnit přístup k tréninku pilotů a zákonodárci navrhli v zemi zakázat provoz letadel starších dvaceti let.

Cizinci ale vyletí na ruské nebe především kvůli deficitu připravených pilotů. Objem ruské letecké přepravy od roku 2006 intenzivně roste a letecké školy nestíhají připravovat piloty v nezbytném počtu a kvalifikaci odpovídající světovým standardům.

Hledá se až 1500 pilotů ročně

Od roku 1995 do roku 2007 školy vypustily do světa 150 až 200 civilních pilotů ročně, současná potřeba odvětví ale dosahuje až 1500 pilotů ročně. Studenti ukončují školu s šedesáti nalétanými hodinami, zatímco mezinárodní norma je nejméně 150 hodin.

Ještě těžší je situace s veliteli posádek. Pilot by měl létat šest až osm let s tím, že ročně nesmí přesáhnout 800 hodin – takové jsou požadavky na režim pracovní doby a odpočinku posádky. Velitelem se přitom může stát pilot, který překročil pět tisíc hodin.

Obsazení cizinců v komerčním sektoru však bude pouze dočasné. Zákon by měl být platný do 1. ledna roku 2019. Mezitím chce vláda vyřešit přípravu nezbytného počtu pilotů z řad ruských občanů. Letecké školy se s problémem už snaží vypořádávat. Letos se počet absolventů zvýšil z loňských 558 na 625.

Narůst leteckých linek mezí Českem a Ruskou federací