Ruští konstruktéři opatří český L-410 lyžemi i plováky, stroj už testují v Arktidě

Letoun L410 vybavený novými motory General Electric

Letoun L410 vybavený novými motory General Electric Zdroj: E15 Stepan Bruner

Kunovický L410
Letoun L410
Letoun L410
Motor H80 ponese i modernizovaný letoun Let L410
Letoun L410
10 Fotogalerie
iza

Legendární letoun L-410, který se vyrábí v Kunovicích od roku 1969, se dočká obojživelné podoby. Na stroje z díly společnosti Aircraft Industries se zaměřili uralští konstruktéři, který dopravní a transportní stroj opatřit lyžemi i plováky.

Záměr oznámil generální ředitel Uralského závodu civilního letectví (UZGA) Vadim Badecha. „Byly dokončeny práce, spojené s instalací na letoun L-410 podvozku s lyžemi, pracuje se na instalaci podvozku s plováky. Letadlu to poskytne kardinálně nové charakteristiky a umožní rozšířit geografii jeho využití. Především jde o sibiřské a těžko přístupné rajóny. O letadlo s touto výbavou bude zájem na celém světě,“ sdělil ředitel agentuře TASS.

Letadlo už bylo úspěšně ozkoušeno v Arktidě. „V arktických podmínkách je L-410 možné využívat. Letadlo bylo součástí výpravy do Arktidy na počátku letošního roku a předvedlo se tam na výbornou. Na podvozku vybaveném lyžemi přistálo i vzlétlo. Z tohoto hlediska se do nepříznivých klimatických podmínek hodí,“ podotkl Badecha.

Simulátor L-410

Video placeholder
Simulátor L410 - přistání a vzlet ve Frankfurtu nad Mohanem • Zdroj: Jan Šindelář

Před dvěma roky představil výrobce v Kunovicích nový typ L-410 NG, který je určen pro přepravu až 19 cestujících a 2 členů posádky. Vývoj trval pět let, a i tento letoun se specializuje na náročné klimatické podmínky. Konkrétně jde o provoz na Sibiři, Africe či v Nepálu.