Rychlotrať do Drážďan má trable, začal ji řešit antimonopolní úřad

Vysokorychlostní jednotka Deutsche Bahn ICx od Siemensu

Vysokorychlostní jednotka Deutsche Bahn ICx od Siemensu Zdroj: VÚŽ

Šéf Výzkumného Ústavu Železničního Antonín Blažek
Vysokorychlostní jednotka Siemens ICx pro Deutsche Bahn
Francouzské rychlovlaky TGV patřící státním drahám SNCF.
Rychlovlak ICE na trati
italský rychlovlak Frecciarossa
13
Fotogalerie

První krok ke zbudování vysokorychlostní tratě z Prahy do Drážďan se zadrhl. Soutěž o zhotovení studie proveditelnosti zamrzla na tom, že se jeden z účastníků obrátil na Úřad pro ochranu hospodářské soutěže.

„Mohu potvrdit, že ve věci dotazované veřejné zakázky vedeme správní řízení na návrh společnosti Sudop Praha,“ uvedl mluvčí antimonopolního úřadu Martin Švanda. Sudop skončil podle ceny druhý v pořadí za spolkem Centrum pro efektivní dopravu (CEDOP), který se o zakázku uchází ve spojení s francouzskou firmou Egis Rail.

Podle Švandy antimonopolní úředníci nyní řeší, zda Správa železniční dopravní cesty správně určila předpokládanou hodnotu zakázky. „Pro nás to nyní znamená vyčkat rozhodnutí ÚOHS,“ sdělil mluvčí správy železnic Jakub Ptačinský. Podle informací E15 hodnotící komise už přerušila činnost, ačkoliv antimonopolní úřad zatím nevydal žádné předběžné opatření.

Francouzsko-české konsorcium nabídlo zpracování studie za necelých 6,8 milionu korun, druhý Sudop Praha je o více než milion dražší. Předpokládaná cena činila 9,85 milionu. Zkoumání předpokládané ceny zakázky na ÚOHS má mimo jiné zjistit, zda železničáři neměli vypsat tendr jako nadlimitní. Hranice pro takový postup činí 10,5 milionu korun. Z osmi účastníků se přitom šest dostalo pod předpokládanou cenu. 

Přetahování nad klíčovou zakázkou, která měla naznačit budoucnost vysokorychlostní železniční dopravy v tuzemsku, zapadá do mozaiky dění na železnici v posledních měsících. Tradiční projektanti se přetahují s CEDOP a následné administrativní průtahy hatí či oddalují dokončení soutěží.

Video placeholde
Šéf Výzkumného Ústavu Železničního Antonín Blažek • Michal Nosek, Jan Pavec