Siemens ukázal metro pro Varšavu, inspiroval se v Praze

Interiér Siemensu Inspiro

Interiér Siemensu Inspiro Zdroj: E15 Stepan Bruner

Varšava je pro Siemens Inspiro prvním zákazníkem
Vlak je již vybaven varováním v polštině
Exponát se musí lesknout
Siemens dodá Varšavě celkem 35 vozů
První metro bude nasazeno na lince 1
7
Fotogalerie
Koncern Siemens představil na berlínském veletrhu Innotrans nové metro nazvané Inspiro. Jako první se novinkou po novém roce svezou cestující ve Varšavě. Siemens do polské metropole dodá celkem 35 vozů, jejichž vývoj začal na základě „pražského“ metra M1.

S dodávkami začne německý podnik letos v prosinci, poslední z šestivozových souprav musí předat do konce roku 2013. Patnáct nových souprav se objeví na stávající lince 1, zbylých dvacet bude jezdit na lince 2, která je ještě ve výstavbě.

Prvních deset vozidel vznikne v nové centrále Siemensu pro metro ve Vídni, zbytek firma postaví ve spolupráci s polským podnikem NEWAG ve městě Nowy Sącz nedaleko polsko-slovenské hranice.

S vývojem Inspira začal Siemens před devíti lety. „Vědeli jsme, že Praha bude potřebovat nové metro,“ vysvětlil pro E15.cz prodejní manažer Siemensu Michael Heinzel. Záměr dostat Inspiro do Česka se nakonec nezdařil, Siemens se ale ve svých plánech neomezuje jen na Prahu. Podle Heinzela lze ovšem Inspiro v případě zájmu pražského dopravního podniku bez potíží nasadit i v české metropoli.

Inspiro mělo být původně mnohem lehčí než jeho předchůdce M1. Nové bezpečnostní předpisy ale jeho hmotnost dotlačily zpět na úroveň „pražského“ metra. Navzdory tomu je díky modernějším motorům úspornější, klesly i náklady na údržbu, uvedl Heinzel.

Cestující si v novém varšavském metru příliš pohodlí neužijí. Strohý interiér s tvrdýmí sedačkami a krátkými opěradly byl podle Siemensu požadavkem varšavského dopravního podniku, v dodávkách pro jiné zákazníky se vybavení vozů může měnit. Která města to budou? Německý koncern má sice s Inspirem velké plány, konkrétní ale zatím být nechce.