Dosud správu silnic prvních tříd vykonávaly výhradně organizace vytvořené jednotlivými kraji (Správy a údržby silnic – SÚS), soukromníci mohli sloužit pouze jako jejich subdodavatelé.
AVE CZ zvítězila ve dvou oblastech na Zlínsku s nejnižší cenou 77,5 milionu korun na čtyřleté období začínající letošním podzimem. Údržba silnic Karlovarského kraje vyhrála v soutěžích na celkem tři oblasti na Karlovarsku s cenou 98,5 milionu korun. Hodnotu zakázky ve všech pěti oblastech přitom ministerstvo dopravy původně odhadlo na 224 milionů korun.
Vítězové tendrů se postarají o odklízení sněhu a sypání silnic a zajistí i základní letní údržbu. „Budou své oblasti projíždět a odstraňovat například popadané větve nebo zpět umísťovat spadlé dopravní značky,“ vysvětli mluvčí ministerstva dopravy Martin Novák. Složitější komplikace, nad rámec jejich možností, přenechají Ředitelství silnic a dálnic.
Současný tendr se má stát vzorem, podle kterého hodlá ministerstvo soutěžit i další lokality v Česku. Celkem vypíše tendry na 58 oblastí, zhruba polovinu z nich v příštím roce.
V Česku se aktuálně nachází na 6,5 tisíce kilometru silnic prvních tříd. Dálnice a část rychlostních silnic spravuje prostřednictvím vlastních správ státní organizace ŘSD. O komunikace druhých a třetích tříd pečují kraje.
O AVE CZ usilují Penta, PPF a EP Industries
Silničáři spočítali účty za zimu, stát doplatí miliardu