Škoda Vagonka dodá do Litvy vlaky za necelou miliardu

ilustrační foto

ilustrační foto

Škoda Vagonka, dceřiná společnost Škody Transportation, získala v Litvě kontrakt za necelých 39 milionů eur (zhruba 960 milionů korun). Dodá tam pět dvoupodlažních souprav známých v Česku jako CityElefant. Nové vlaky se v letech 2012 až 2014 přidají k soupravám řady 575, které už na litevských železnicích úspěšně jezdí, uvedl generální ředitel Škody Vagonka Jiří Paruza.

Podnik dodá do Litvy dvě třívozové a tři dvouvozové elektrické jednotky. Součástí smlouvy je opce na další soupravu. „V posledních letech významně zvyšujeme podíl exportních zakázek. Letos předpokládáme podíl vývozu 45 procent, příští rok až 60 procent. Pro výrobce vlaků je důležité nejprve uspět na domácím trhu a následně s referencemi prorazit na zahraničních trzích, což se nám daří,“ dodal Paruza.

Plně klimatizované jednotky budou jezdit na trati Vilnius - Kaunas s maximální rychlostí 160 km/hod. a napájecím napětím 25 kilovoltů. Kapacita soupravy je ve třívozové verzi 304 a ve dvouvozové 170 míst k sezení. Nízkopodlažní vozy budou vybaveny Wi-Fi připojením, zásuvkami pro PC, vnějším a vnitřním kamerovým systémem, automaty na nápoje a dále prostory pro kočárky, kola a velká zavazadla.

„Litevské dráhy už úspěšně provozují čtyři soupravy řady 575 dodané v letech 2008 až 2010. Každý vlak ujede denně průměrně 700 kilometrů,“ dodal Paruza. Soupravy podle něj jezdí i v těžkých takřka severských podmínkách „s disponibilitou přes 98 procent“.

Dvoupodlažní jednotky vyráběné Škodou Vagonka jezdí kromě ČR a Litvy na Slovensku. Příští rok budou také vozit fanoušky při mistrovství Evropy ve fotbale na Ukrajině. Podnik připravuje i další projekty, které budou směřovat do Skandinávie, Německa nebo Ruska. Letos v únoru uspěla Škoda Vagonka v podobné soutěži na Ukrajině. Jejich drahám dodá do jara 2012 soupravy City Elefant za zhruba 980 milionů Kč. Škoda se tak vrátila po letech na tradiční trh, kde jezdí stále stovky elektrických lokomotiv z Plzně. Dvě šestivozové patrové soupravy, které budou schopny jezdit na dvou napájecích systémech 25 kV a 3 kV a budou širokorozchodné, nasadí ukrajinské dráhy zpočátku mezi Charkovem a Kyjevem a později na trase Charkov - Doněck.

Škoda Vagonka vyrábí elektrické jednotky pro příměstskou dopravu, motorové soupravy, lehká regionální vozidla a osobní přípojné vozy; zajišťuje kompletní servis, opravy i modernizaci.