Škodovácká lokomotiva získala homologaci na Slovensku

Lokomotiva Škoda 109 E2 pro slovenské dráhy

Lokomotiva Škoda 109 E2 pro slovenské dráhy Zdroj: Skoda Transportation

Škoda Transportation dokončila homologaci nové lokomotivy Škoda 109E2 pro slovenské dráhy. Při schvalování ve zkušebním provozu najely oba objednané stroje přes dvacet tisíc kilometrů. Lokomotiva je již zapsána v Evropském registru vozidel a může začít tahat vlaky v běžném provozu s cestujícími.

„Získali jsme od slovenského ministerstva dopravy klíčové rozhodnutí o schválení typu drážního vozidla a zároveň jsme mohli zapsat lokomotivu 109E2 do evropského registru,“ uvedla mluvčí plzeňského výrobce Lubomíra Černá. Podle ní to znamená, že by se první pasažéři mohli svézt ve vlacích tažených touto lokomotivou již tento měsíc.

Úspěšnému završení homologace předcházel schvalovací proces. Lokomotivy při něm plnily řadu testů, včetně jízdních zkoušek přímo na slovenských tratích, a to i na nejnáročnějším úseku tamější železnice, takzvané Štrbské rampě.

„Lokomotiva na této hornaté trati utáhla náklad, který vážil od 1549 do 2735 tun. Během jízd naměřili technici soupravě s nákladem 1549 tun v nejprudším úseku Petrovská rychlost 42 kilometrů v hodině,“ uvedl generální ředitel Škody Josef Bernard. Celkem ve zkušebním provozu najely stroje víc než dvacet tisíc kilometrů.

Univerzální třísystémové lokomotivy 109E2 řady 381 jsou schváleny pro rychlost 160 km/h. Železničná spoločnosť Slovensko (ZSSK) je bude využívat hlavně v kombinaci s vlaky push-pull od Škody Vagonky, dceřiné firmy Škody Transportation.

Lokomotiva Škoda 109 E2 pro slovenské dráhyLokomotiva Škoda 109 E2 pro slovenské dráhy | Skoda TransportationLokomotiva Škoda 109E2 pro slovenské dráhy (Zdroj: Škoda Transportation)

První z dvojice objednaných strojů řady 381 dorazil na Slovensko v závěru loňského roku, kdy začaly zkušební jízdy na tratích v okolí Bratislavy. Ještě před tím absolvoval testy ve středočeské Velimi.

Slovenské železnice chtějí do dvou let vyměnit až pětinu regionálních a příměstských vlaků za podpory evropského operačního programu Doprava. Koupily zatím dvě lokomotivy, téměř identické se stroji určenými pro České dráhy. Ty objednaly dvě desítky lokomotiv Škoda 109E řady 380 za 2,6 miliardy korun.