Skončily další slovenské aerolinky. Nikdy nevzlétly

Bratislavské letiště Milana Rastislava Štefánika

Bratislavské letiště Milana Rastislava Štefánika Zdroj: profimedia.cz

Řada slovenských leteckých přepravců, kteří svou obvykle krátkou dráhu ukončili zánikem, se dnes opět prodloužila. Okresní soud v Bratislavě vyhlásil konkurs na majetek Slovakian Airlines, které před rokem začaly svou dráhu plnou nenaplněných ambicí. Firma se chtěla stát slovenským národním dopravcem.

Ještě loni na podzim rozvíjel spolumajitel firmy Arnold Medzihradský plány na lety po Evropě i do zámoří. Pro začátek chtěla firma získat tři použité letouny Boeing 737 a z Bratislavy s nimi létat do Velké Británie, Španělska, Itálie a Ruska. Slovakian Airlines chtěly také nabídnout časté spojené do Jerevanu, sídla druhého majitele společnosti, aerolinek Armavia.

Ambiciózní plány se ale rychle začaly drolit. Loni na konci srpna firma získala první letoun, dvě desítky let starý Boeing 737 po Českých aeroliniích. Ten se však pod hlavičkou Slovakian Airlines nikdy nepodíval do vzduchu ke komerčnímu letu a v prosinci jen převzala Armavia. K nákupu dalších strojů už nedošlo. Firmě se ani nepodařilo získat licenci pro provozování letecké přepravy.

Slováci se od rozpadu Československa pokoušejí vytvořit vlastní životaschopnou leteckou společnost. Asi nejznámějším příkladem byly dosud nízkonákladové aerolinky SkyEurope, které existovaly od orku 2001 do roku 2009. Firma byla oblíbená u zákazníků, v roce 2008 se například v renomovaném průzkumu Skytrax stala neoblíbenějším nízkonákladovým dopravcem v regionu. SkyEurope se ale za celou dobu své existence nevymanily ze ztráty.