„Termín ukončení soutěže a spuštění provozu bude záviset mimo jiné na průběhu celého procesu výběru. Ten dnes není možné dopředu stanovit,“ sdělil serveru E15.cz mluvčí ministerstva Martin Kóňa. Pilotní soutěž má rovněž ukázat, zda a jak bude Slovensko v liberalizaci pokračovat.
Otvírání trhu pod Tatrami nenechává už nyní chladnými ani české dopravce, i když všichni svorně tvrdí, že se nejprve musejí seznámit s přesnými podmínkami tendru.
České pošilhávání
„Nabídku připravíme a výběrového řízení se určitě zúčastníme,“ řekl mluvčí RegioJetu Aleš Ondrůj. Žlutá firma přitom už pod dotační deštník na Slovensku pronikla v roce 2011. Stalo se tak ale bez soutěže, když tehdejší ministr dopravy Ján Figeľ zadal provoz na trati mezi Bratislavou a Komárnem RegioJetu přímo.
Po Bánské Bystrici pokukuje i Leo Express. „Máme zájem účastnit se veřejných výběrových řízení napříč celým středoevropským regionem,“ uvedla mluvčí Petra Valentová. A pozadu nechtějí zůstat ani České dráhy. Podle mluvčího Radka Joklíka analyzují všechny příležitosti v zahraničí, záležet ale bude na konkrétních podmínkách.
Náplast za plané naděje
Zejména čeští soukromníci by mohli na Slovensku najít záplatu na zatím plané naděje z českého trhu. Českému ministerstvu dopravy se nepodařilo zatím dotáhnout do konce ani jeden tendr, ačkoliv ministr Dan Ťok je fandou liberalizace.
Naposledy tento týden zrušil Úřad pro ochranu hospodářské soutěže klání o rychlíky Plzeň – Most. Stížnost k úřadu podaly České dráhy, které se cítily diskrminované mimo jiné povinností vozit majitele režijních jízdenek.
Ministerstvu se rovněž dlouhodobě nedaří vyřešit problém tarifní integrace a dělby tržeb pro případ, že by dotované tratě obsluhovalo několik dopravců. Liberalizace železnice obchází celou Evropu, nejnověji ji ohlásilo například i Norsko.