Slovenské mýto je už byznysem Petra Syrovátka

Už při květnovém oznámení transakce Syrovátko prohlásil, že na Slovensku kupuje perspektivní byznys. „Slovenský mýtný systém je technicky úspěšný projekt s jasným byznys modelem. Je to z mého pohledu stabilní investice s rozvojovým potenciálem do budoucnosti,“ řekl Syrovátko. Loni na mýtném firma vybrala v přepočtu 3,9 miliardy korun. Za první půlrok letošního roku to bylo 1,89 miliardy korun.
Firma SkyToll je v Česku známá jako někdejší konkurent rakouské firmy Kapsch, která nakonec v Česku vyhrála tendr na výběr mýta. Koncem roku 2010 proti nabídce Kapsch za 4,8 miliardy korun přišla SkyToll s nabídkou o 1,2 miliardy levnější. Podle SkyTollu mikrovlnné řešení Kapsche nedokáže efektivně zpoplatnit silnice nižších tříd a zabránit objíždění zpoplatněných úseků. Nakonec jako jediný uchazeč, který splnil podmínky tendru, zbyl v Česku Kapsch.
Na Slovensku si obě firmy role prohodily. Ve slovenském tendru zase jako jediný zájemce zbyl slovenské vládě právě SkyToll. A s nejdražší nabídkou. Proti ceně SkyTollu 852 milionů eur tři vyřazení konkurenti požadovali méně, nejlevnější jen 630 milionů. Mýtným tendrem se zabývá i Evropská komise za porušení soutěžních pravidel. Podle slovenských médií je žaloba komise proti Slovensku pravděpodobná a měla by padnout v nejbližších týdnech.
Syrovátko ale o investici nemusí mít strach. Případná žaloba u Evropského soudního dvora by tendr nejspíš nezrušila, jen by otevřela vyřazeným uchazečům cestu k odškodnění.