Slovenský SkyToll půjde do tendru o české mýto

Mýná brána - ilustrační foto

Mýná brána - ilustrační foto Zdroj: Jan Rasch, Euro

Otevřené výběrové řízení je nejtransparentnější varianta pro stát, jak zjistit náklady a zajistit optimálního provozovatele mýtného systému pro roce 2016, kdy vyprší smlouva se společností Kapsch. Takový vzkaz dnes poslal politikům a ministerstvu dopravy Matej Okáli, šéf firmy SkyToll, jež provozuje mýtný systém na Slovensku. SkyToll se podle něj případného tendru v Česku zúčastní.

Podle jeho slov má Česko na vypsání tendru na mýto minimum času, zhruba do května příštího roku. „Devět měsíců trvá podle našich zkušeností výstavba samotného systému, v optimálním případě 7,5 měsíce veřejná soutěž, pokud se nikdo neodvolá,“ vypočítal Okáli.

Pokud by stát vypsal veřejnou soutěž, SkyToll by se jí podle vyjádření svých zástupců zúčastnila. A má prý co nabídnout. „Nyní jsou náklady českého státu na provozování mýtného systému 22 procent, firma by to podle svých zkušeností prý dokázala levněji.

Slováci spustili mýtný systém v roce 2010, o tři roky po Česku. Na rozdíl od mikrovlnného systému společnosti Kapsch provozuje SkyToll kombinovaný systém využívající satelity, mobilní sítě a mikrovlnné mýtné brány.

V Česku mýtu v současnosti podléhá 1421 km a na Slovensku 17 740 km. Podle ředitele SkyToll Mateje Okáliho by v případě vítězství v českém tendru firma zavedla technologii použitou na Slovensku a z českého systému by využila jen některé komponenty.

Dovedeme si představit prodloužení kontraktu se současným provozovatelem mýta na nezbytnou dobu. Pak bychom ale celý systém změnili, tvrdí šéf slovenské Sky Toll Matej Okáli.

„Dovedeme si však představit, že pokud by se tendr nestihl vysoutěžit, mohla by být smlouva se současným provozovatelem mýta v Česku proloužena například ještě o šest měsíců, tak aby byla zaručena potřebná kontinuita výběru,“ upřesnil Okáli.

Nový ministr dopravy Dan Ťok s vypsáním tendru podle svých prvních slov ve funkci počítá. Uvedl, že by rád soutěž vypsal ve druhém čtvrtletí 2015.

Naopak plánuje zrušení tendru na projektového manažera, který podle něj není potřeba, protože v současnosti není zastáncem toho, aby přibylo zpoplatněných komunikací.

Jak funguje elektronický mýtný systém v Česku a na Sovensku
Česká republikaSlovenská republika
datum spuštění: 1. 1. 2007datum spuštění: 1. 1. 2010
rozsah zpoplatnění (zadání): 2520 kmrozsah zpoplatnění (zadání): 2370 km
počet let provozu (tendr): 5 + 5počet let provozu (tendr):13
počet zpoplatněných km ke dni spuštění: 968počet zpoplatněných km ke dni spuštění:2370
stav zpoplatnění k 1.1. 2014 v km 1421stav zpoplatnění k 1.1. 2014 v km 17 740
cena systému celkem: 646 mil. eurcena systému celkem: 646 mil. eur
cena na 1 km: 667 tis. eurna na 1 km: 667 tis. eur
cena na 1 rok provozu: 64,6 mil. eurcena na 1 rok provozu: 57,1 mil. eur
technologie: mikrovlnnátechnologie:kombinovaná s převahou satelitu

Pramen: Sky Toll