Smysl kanálu Dunaj, Odra, Labe má prokázat studie za 25 milionů | E15.cz

Vše o designu

Vše o designu Vstoupit do speciálu

Smysl kanálu Dunaj, Odra, Labe má prokázat studie za 25 milionů

Smysl kanálu Dunaj, Odra, Labe má prokázat studie za 25 milionů
Ústí řeky Moravy do Dunaje. Zde by podle jedné varianty kanál začínal
• 
ZDROJ: wikimedia.org

ČTK, čap

Ministerstvo dopravy si chce nechat za 25 milionů korun vypracovat studii, která má prokázat ekonomickou efektivitu koridorového propojení Dunaje, Odry a Labe. Projekt obřího vodního díla, které by mohlo spolykat až 400 miliard korun, oživil současný ministr v demisi Zdeněk Žák.

„Pětadvacet milionů korun je maximální částka. Očekáváme, že v rámci výběrového řízení se cena sníží,“ řekl mluvčí ministerstva dopravy Martin Novák. Za tyto peníze by ale měl vzniknout komplexní dokument, který má odpovědět na otázku, zda bude nebo nebude ekonomicky výhodné vodní koridor stavět.

Studie má upozornit i na různá rizika spojená s ochranou přírody, anebo s odporem místních obyvatel v závislosti na konkrétním trasování chystané vodní cesty, zdůvodnil odhadovanou cenu mluvčí. Žákovi předchůdci v úřadu se ke stavbě obřího plavebního kanálu stavěli spíše skepticky. Propadátorem nákladného projektu je naopak prezident Miloš Zeman.

Kanál na sto let staré mapě (černě existující vodní cesty, červeně možné varianty kanálů)Kanál na sto let staré mapě (černě existující vodní cesty, červeně možné varianty kanálů)Autor: wikimedia.org
Kanál na sto let staré mapě (černě existující vodní cesty, červeně možné varianty kanálů) (Zdroj wikimedia.org)

Kvůli předpokládanému rozsahu nebude materiál vznikat pár měsíců, jak je u obdobných studií proveditelnosti obvyklé. Práce na dokumentu by se prý mohly protáhnout až na řadu měsíců nebo i více než rok. Právě časová náročnost je podle ministerstva dopravy důvod, proč vypracování dokumentu chce zadat ještě současný ministr v demisi.

Podle úřadu je nutné spěchat zejména kvůli možnosti čerpat na projekt prostředky z Evropské unie.

Zadání studie do konce letošního roku je součástí harmonogramu přípravy koridoru, který nedávno představil ministr Žák a který předpokládá dokončení vodního díla do roku 2039. Součástí plánované vodní cesty jsou i jezy v Děčíně a v Přelouči, které se už delší dobu připravují a které by měly být hotové do roku 2020.

Projekt počítá s pokračováním splavnění Labe prostřednictvím jezu v Děčíně a prohrábkami řeky na německé straně. Dunaj s Odrou by se mohl propojit prostřednictvím splavnění řek Moravy a Bečvy. Západ republiky by se na severojižní cestu napojil prodloužením vodního koridoru z Přerova do Pardubic, kde by se napojil na Labe.

Autor: ČTK, čap
 
Newsletter
Využijte služby
zasílání zpráv do vaší
e-mailové schránky!