Ministerstvo se odvolává na samotné dopravce, kteří údajně potřebují více času, aby na evropských trzích sehnali potřebná vozidla.
Úřad už zveřejnil, že bude žádat vlaky alespoň z pětiny nízkopodlažní a s klimatizací. Pilotním projektem stále zůstává trať z Ostravy přes Opavu a Krnov do Olomouce. Ministerstvo chce tendr na tuto trať vypsat v následujících týdnech, vzápětí poté, co se s novými termíny seznámí vláda. Následovat bude výběrové řízení pro elektrifikované tratě z Prahy do severních a severozápadních Čech.
Vítězové tendrů dostanou smlouvu na 15 let. Proces liberalizace české železnice by měl dojít až tak daleko, že v roce 2028 budou dotované vlaky provozovat pouze vítězové tendrů. Zájem o účast v soutěžích už vyjádřily vedle zatím monopolních Českých drah i Leo Express, RegioJet, Veolia Transport, Abellio, Arriva vlaky, Viamont Regio, Jindřichohradecké místní dráhy a Olomoucká dopravní.