To se může týkat i trati mezi Prahou a Ostravu, po které z velké části jezdí dotované rychlíky do Luhačovic a Vsetína. „Když stát nebude chtít, prostě nám nepřidělí místo na trati,“ uvedl majitel společnosti RegioJet Radim Jančura. Podobné obavy sdílí i další z konkurentů Českých drah Leoš Novotný z Leo Expressu.
Podle ministerstva dopravy, které nový zákon připravuje, ale nejsou tyto obavy na místě. Navrhovaná úprava má směřovat na ochranu dopravců, kteří vzejdou z připravovaných soutěží a nikoli zasahovat do stávajícího provozu na lince Praha - Ostrava, uvedl mluvčí úřadu Tomáš Neřold.
Omezení konkurence dle nařízení EU
Možnost omezit konkurenci, která by poškozovala státem objednané služby vychází z nařízení Evropské Unie, která ji uplatňuje v mezinárodní dopravě. Podobná pravidla fungují v Česku i v autobusové dopravě a po regulaci volala i řada dopravců na železničním trhu, dodal mluvčí.
Dopravcům ale takovéto vysvětlení nestačí. Pokud se změní politické vedení, může si je vykládat jinak, uvedl Jančura. Úřad pro ochranu podnikání na železnici by tak například mohl zakázat zastavovat vlakům jedoucím na komerční riziko (RegioJetu, Leo Expressu ale i pendolinu Českých drah) v zastávkách, které jsou na trase, kde jezdí dotované rychlíky.