Španělské letiště duchů jde do dražby. Za desetinu původní ceny

Opuštěné letiště Ciudad Real

Opuštěné letiště Ciudad Real Zdroj: Africa Twin - Wikimedia Commons

bru
Mělo přijímat i největší letadla světa a ulehčit přetíženému madridskému letišti. Kvůli hospodářské krizi však letiště Ciudad Real Central přijalo jen několik letadel a už několik let je opuštěné. Nyní jde symbol španělského plýtvání veřejnými prostředky do dražby za desetinu nákladů na stavbu.

Ciudad Real postavila v roce 2008 skupina soukromých investorů za vydatné finanční podpory státu. Stavba stála 1,1 miliardy eur, letiště ležící asi 200 kilometrů od Madridu mělo sloužit hlavně pro nízkonákladové lety. Plán ale nevyšel a letiště nyní konkurzní správce poslal do dražby s vyvolávací cenou sto milionů eur.

Nabídky bude možné podávat do 29. prosince, zájemci budou muset spolu s ní složit i zálohu ve výši pěti procent nabízené sumy, uvedl úřad konkurzního správce v tiskovém prohlášení „Zatím jsme nedostali žádné pevné nabídky, ale je zde řada zájemců a předpokládáme, že své nabídky předloží, až začne ubíhat lhůta,“ uvedl jeden z konkurzních správců Francisco Pérez. Konečné rozhodnutí o prodeji by mělo padnout do února příštího roku. Podle Péreze je letiště díky své relativní izolovanosti a dobrému vlakovému spojení do Madridu a Córdoby vhodné jako základna pro společnosti zabývající se údržbou či skladováním letadel.

Ciudad Real disponuje jednou z nejdelších a zřejmě také nejméně vytížených ranvejí v Evropě. Z původně naplánovaných letů do Londýna, Barcelony, na Mallorku a na Kanárské ostrovy nakonec zbyly jen linky nízkonákladových aerolinek Vueling, a i ty letiště v roce 2011 opustily. Oficiálně bylo uzavřeno v dubnu 2012.

Opuštěné letiště Ciudad RealOpuštěné letiště Ciudad Real | Zdroj: Africa Twin - Wikimedia CommonsOpuštěné letiště Ciudad Real

Provozovatel terminálu prvního soukromého letiště ve Španělsku CR Aeropuertos zkrachoval v červnu 2012 a nechal za sebou dluhy za 300 milionů eur. Celkové dluhy letiště dosahují 529 milionů eur, mezi největší věřitele patří aerolinky Air Berlin a Air Nostrum. Na své peníze stále čekají i ti, jejichž domy ustoupily stavbě letiště.

Potíže letiště přispěly i prvnímu ze série pádu španělských bank. Banka Caja Castilla La Mancha, která se na financování stavby významně podílela, musela v roce 2010 požádat o státní pomoc.

Oficiální video ze stavby letiště

Bankrotový soud se domnívá, že investoři nikdy nepředpokládali, že letiště bude vydělávat. Chtěli jen využít státních dotací.„Samotná stavba poskytla investorům první zisk, protože kontrakty na stavbu podepsali se svými vlastními stavebními firmami,“ uvedl soud letos v létě.

Ciudad Real Central není jediným mezinárodním španělským letištěm, které osiřelo krátce po svém dokončení. Letiště Costa Azahar v Castellónu bylo oficiálně otevřeno předloni, dosud zde ale nepřistálo ani jedno letadlo.

Prázdné letiště využívají pouze španělské a zahraniční motoristické magazínyPrázdné letiště využívají pouze španělské a zahraniční motoristické magazíny | Zdroj: CC BY-SA 2.0: David Villarreal FernandezPrázdné letiště využívají pouze španělské a zahraniční motoristické magazíny