Španělské státní dráhy Renfe kupují polovinu českého Leo Expressu

Do Leo Expressu vstupují španělské státní dráhy.

Do Leo Expressu vstupují španělské státní dráhy. Zdroj: Profimedia.cz

Železničnímu dopravci z Pyrenejského poloostrova se podařil vstup na středoevropský trh poté, co po měsících jednání koupil polovinu tuzemského Leo Expressu. O obchodu informovaly španělské státní dráhy Renfe, v tuzemsku pak jako první web zdopravy.cz. Hodnota transakce nebyla zveřejněna.

Jednání o prodeji poloviny společnosti se odehrávala v posledních měsících, již v březnu Renfe oznámily, že vyjednávání spějí ke konci. Nyní byla transakce definitivně dokončena, schválilo ji španělské ministerstvo financí. 

Renfe si kupuje polovinu Leo Expressu, který disponuje povolením pro železniční dopravu ve třech středoevropských zemích, České republice, Slovensku a Polsku. Díky akvizici tak španělské dráhy mohou expandovat na nové trhy. 

„Leo Express pokročil ve vyjednávání se španělským státním dopravcem Renfe, který má zájem o vstup do společnosti ve formě padesátiprocentního podílu. Podepsání investiční smlouvy je dalším krokem ke vstupu strategického investora do Leo Express. Podmínky investiční smlouvy jsou předmětem obchodního tajemství, a proto se k nim Leo Express nemůže blíže vyjadřovat,“ napsal deníku E15 mluvčí Leo Expressu Emil Sedlařík.

Renfe v prohlášení uvedly, že akvizice je součástí snahy o mezinárodní expanzi a představuje strategickou obchodní příležitost. Kvůli liberalizaci železnice se Renfe snaží více expandovat v zahraničí a očekávají, že do roku 2028 bude dvacet procent tržeb vytvářet v zahraničí.

Leo Express je soukromý železniční a autobusový dopravce, společnost v roce 2010 založil podnikatel Leoš Novotný. V roce 2019 skupina zaznamenala zisk 150 milionů korun. Kladné hospodaření vykázala i v roce 2018. Obrat jí předloni vzrostl zhruba o čtvrtinu na téměř 1,1 miliardy korun.

Renfe patří mezi největší železniční dopravce v Evropě, za rok 2019 přepravily přes 500 milionů cestujících. Španělská společnost působí také ve Spojených státech a v Saúdské Arábii. Podílejí se též na projektu Rail Baltica, který má do roku 2026 spojit Varšavu s Tallinnem.