České dráhy ztrácejí podíl na trhu ve prospěch RegioJetu a dalších soukromníků | E15.cz

České dráhy ztrácejí podíl na trhu ve prospěch RegioJetu a dalších soukromníků

Jiří Liebreich

Sdílet na Facebook Messenger Sdílet na LinkedIn
Vstoupit do diskuze
1

Postupná liberalizace železnice mění podmínky trhu. Po českých kolejích loni jezdilo rekordní množství dopravců, přičemž ti soukromí dál posilovali své postavení na úkor Českých drah. Vyplývá to z výroční zprávy za loňský rok, kterou zveřejnila Správa železnic.

Z dokumentu vyplývá, že v Česku loni působilo 122 dopravců, nejvíce v historii. Zatímco jich v posledních letech přibývalo meziročně vždy nanejvýš pět, loni na trhu bylo o patnáct dopravců více oproti roku 2019. Zajišťovali osobní i nákladní dopravu, často i vnitropodnikovou. Do součtu se řadí i doprava stavebních firem pracujících na železniční infrastruktuře.

Že je na kolejích těsno, pocítily především České dráhy. Jejich tržní podíl v osobní dopravě dál klesal a loni se zastavil na 86 procentech. Ještě před deseti lety byl téměř stoprocentní. Loňský meziroční propad o téměř pět procentních bodů byl zatím nejvyšší, byť loňský rok poznamenala pandemie. S jejími důsledky se však potýkali všichni dopravci. „Očekáváme, že i v následujících letech bude dopravců přibývat,“ uvádí mluvčí SŽ Dušan Gavenda.

Totéž předpokládá předseda dopravní sekce Hospodářské komory Emanuel Šíp. „Můžeme mluvit o renesanci železnice. Pro trh je přírůstek dopravců požehnáním. Znamená větší rozsah a pestrost nabídky. Také je důležité, že s novými dopravci přicházejí na trh investoři,“ uvádí.

Aktivita investorů je důležitá především kvůli významu železnice v příštích letech. „Dopravci stále častěji pronikají do zahraničí pod vlastní vlajkou namísto předávání vlaků partnerovi na hranici. Tam vzniká příležitost i pro ČD, jejich pronikání do zahraničí však patrně brání nedostačující prostor pro investice,“ dodává Šíp. Upozorňuje ale, že jsou dnes ČD připravené na souboj se soukromou konkurencí lépe než v minulosti.

Cílem ČD je zůstat lídrem na trhu. „Zároveň vyhledáváme nové příležitosti, a tím kompenzujeme ztrátu výkonů v Česku. Především v nákladní dopravě si v této oblasti vedeme dobře a jsme držitelem licencí pro provoz v celé střední Evropě. Stejným směrem se chceme rozvíjet i v osobní dopravě,“ říká mluvčí drah Robert Pagan.

Z řad soukromé konkurence tlačí na dráhy především RegioJet podnikatele Radima Jančury. „Rozvoj počtu dopravců je určitě pozitivní. Vypovídá o tom, že se železnice skutečně liberalizuje – že se soutěží a je reálné, že bude dopravců ještě více,“ podotýká mluvčí RegioJetu Aleš Ondrůj.

Také RegioJet upozorňuje na dlouhodobý problém nedostatečné kapacity železnice, na který si stěžuje i dopravce Leo Express. „Během výlukové činnosti je vyšší množství dopravců znát. Stejně jako ve chvíli, kdy je třeba odstavit vozidla. Dříve to při nižším počtu provozovatelů nebyl zásadní problém. Nyní se ale stává, že kapacita kolejí ve stanicích nedostačuje,“ uvádí mluvčí Leo Expressu Emil Sedlařík.

Že se tuzemské koleje „velmi blíží“ maximální kapacitě, ostatně připustil i šéf SŽ Jiří Svoboda v předloňském rozhovoru pro deník E15: „Ve Středočeském kraji máme úseky, kde propustnost nestačí představám měst. Tady jsme často na absolutní hranici, není jak přidávat další trasy. Praha balancuje na limitu. Je zastavěná, nemůžeme přidávat koleje.“

Dopravci kvůli pandemii nejezdili loni tak často. Správě železnic jako jednomu z největších státních investorů tak významně poklesly tržby z poplatků za „použití kolejí“. Zatímco předloni správa vybrala 3,7 miliardy korun, loni utržila méně než 3,3 miliardy.

„Letošní výběr sice covid ještě ovlivňuje, od přelomu roku ale SŽ vybírá i poplatek za použití přístupových komunikací cestujícími vlaků osobní dopravy. Pokles tržeb tedy bude menší než v roce 2020,“ tvrdí Gavenda ze SŽ. Pro příští rok správa připravuje nový cenový model, ceny dopravcům ale zřejmě nezvýší, neboť počítá s výběrem přibližně 3,5 miliardy.

S předplatným můžete mít i tento exkluzivní obsah