Spor o slogan pokračuje. RegioJet se také označil za „národního dopravce“

RegioJet

RegioJet Zdroj: RegioJet

Soukromý železniční dopravce si minulou středu podal žádost o ochrannou známku „RegioJet – národní dopravce“. Zároveň už toto označení začal používat na propagačních materiálech. Reaguje tak na iniciativu Českých drah, které si přihlášku na ochrannou známku „národní dopravce“ podaly na konci srpna.

Státní dopravce své právo na toto označení opírá o zákon o Českých drahách, podle kterého „vystupuje v mezinárodní železniční dopravě…jako národní železniční podnik České republiky.“ Ve vládní důvodové zprávě k zákonu z roku 2001 se píše: „Obchodní společnost České dráhy bude plnit úlohu národního železničního dopravce, který zajišťuje celoplošné fungování železničního systému.“

„Majitelem akcií Českých drah je český stát, firma obsluhuje síťově celé území republiky a každý den vypraví zhruba sedm tisíc spojů, kterými přepraví zhruba půl milionu cestujících,“ řekl serveru E15.cz tiskový mluvčí ČD Radek Joklík. „Snažíme se, aby se naše služby zlepšovaly plošně, proto jsme hodně investovali nejen do dálkové, ale také do regionální dopravy. Zda se označení „národní dopravce“ k Českým drahám hodí, to ať každý posoudí sám,“ uvedl.

České dráhy začaly svoje loga na vlacích sloganem lepit na vlaky koncem září, jak informoval server Idnes. Zároveň použily termín „národní dopravce“ i ve své televizní kampani.

Soukromá společnost RegioJet ze skupiny Student Agency Radima Jančury na to minulou středu zareagovala podáním vlastní přihlášky ochranné známky se sloganem „národní dopravce“. V databázi Úřadu pro ochranu průmyslového vlastnictví tak v současné době jsou dvě žádosti o udělení velmi podobných reklamních známek.

Úřad nyní zkoumá, jestli vyhovují požadavkům ze zákona. Pokud projdou, uveřejní je ve svém Věstníku. Obě společnosti pak budou mít tři měsíce na případné napadení konkurenční přihlášky. To bude ve dvou krocích řešit sám Úřad a potom se můžou dopravci obrátit k soudu. Žádná ze společností ale neprozradila, jestli konkurenční slogan napadne.

Případný spor by v krajním případě mohli i řešit soudci Soudního dvora EU v Lucemburku. Podle RegioJetu označení „národní dopravce“ porušuje evropskou směrnici o vytvoření jednotného železničního prostoru.

Rovný přístup

V ní se píše, že při přidělování dopravních kapacit na železnici měl uplatňovat „rovný a nediskriminační přístup“. A RegioJet se bojí toho, že by České dráhy s označením „národní dopravce“ mohly při železničních tendrech získat výsadní postavení.

Státní společnost se tak prý snaží politikům a veřejnosti vnucovat svoji „vedoucí úlohu“. „Jsme ve všech ohledech stejně ´národní dopravce´ jako České dráhy,“ myslí si majitel RegioJetu Radim Jančura.

Argumentuje navíc tím, že jeho společnosti za poslední rok narostl počet cestujících 4,5 krát více než tomu bylo v případě Českých drah. „Češi se sami rozhodli, že tady budou mít dopravce RegioJet. Že s ním budou zcela z vlastního zájmu jezdit, kupovat si u něj jízdenky a tím mu umožní úspěšně se rozvíjet a fungovat,“ objasňuje svoji představu o pojmu „národní dopravce“ Jančura.

České dráhy odmítají, že by mělo označení „národní dopravce“ nějak porušovat evropské právo. „Zákon včetně důvodové zprávy před jeho schválením byl v roce 2011 přeložen k vyjádření Evropské komisi Generálnímu ředitelství pro energetiku a dopravu. Komise žádnou výhradu k zákonu v oblasti označení národního dopravce a to jak přímo v textu zákona tak v jeho důvodové zprávě nevznesla,“ napsal serveru E15 mluvčí Českých drah Radek Joklík.

Nový propagační materiál společnosti RegioJet

Výstřižek z propagačního materiálu společnosti RegiojetVýstřižek z propagačního materiálu společnosti Regiojet|RegioJet

Regiojet by prý o ochrannou známku „národní dopravce“ nepožádal, pokud by si ho nezačaly nárokovat České dráhy a nepoužívaly ho v reklamní kampani. „Celou věc hodnotíme jako směs absurdity, nadsázky a obav,“ uzavírá Jančura. Slogan „národní dopravce“ prý soukromá společnost zatím na své soupravy lepit neplánuje. Už teď ho ale začala používat ve svých propagačních materiálech a využije ho i v další komunikaci firmy.