Stanjura trať do Krnova RegioJetu nedal, jeho nástupce váhá

RegioJet v Ostravě

RegioJet v Ostravě Zdroj: CC BY-SA 2.0: Petr Dadak

Měla to být první soukromá vlaštovka na domácí dotované železnici. Dopravce RegioJet podnikatele Radima Jančury se ale na trať Ostrava–Opava–Krnov–Olomouc možná nikdy nevydá. Odcházející ministr dopravy Zbyněk Stanjura se totiž rozhodl, že chystanou smlouvu o smlouvě budoucí s Jančurou nepodepíše.

Byl to přitom právě Stanjura, kdo trať po dlouhých peripetiích přiřkl RegioJetu. A s tratí také dotace 2,1 miliardy korun během patnácti let. Politické zemětřesení ale vzalo ministrovi vítr z plachet, podobně zásadní dokumenty v demisi podepisovat nechce.

„Následný vývoj bude především záležet na novém ministru dopravy. Rozhodnutí musí padnout brzy,“ uvedl mluvčí ministerstva dopravy Martin Novák. Nastupující ministr Zdeněk Žák ale váhá. „Nezbude mi nic jiného než vše v rychlosti prověřit a pak se nějak rozhodnout,“ řekl. Jančurovi každý odklad komplikuje život, neboť bez smlouvy nemůže nakupovat vlaky. Podnikatel ale vypadá se situací smířený.

„Chápu, že ani pan Žák nic takového podepisovat nebude,“ uvedl Jančura. Padá tak prosincový termín roku 2014, kdy měly motoráky RegioJetu na trať vyjet. „Ten region prostě zůstane bez nových vlaků,“ doplnil podnikatel.

Situace hraje do karet Českým drahám, které od počátku proti odstátnění provozu na trati brojily. Stejný postoj zaujaly i železniční odbory, které dokonce Stanjurovi hrozily trestním oznámením v případě, že smlouvu podepíše. Podle Jančury je ještě šance, že po dokončení takzvané notifikace v Bruselu příští rok v květnu zadá ministr dopravy znovu trať RegioJetu. V takovém případě by ale žluté vlaky vyjely až v prosinci 2015.

Ministerstvo dopravy si ale možný kolaps liberalizace dotované železnice nepřipouští. Po krnovském neúspěšném pilotním projektu chce úřad ještě v letošním roce vypsat veřejnou soutěž o provoz na tratích Praha–Děčín a Praha–Most–Cheb.

Radim Jančura: Jsme připraveni odkoupit pendolina Českých drah