Stát dá rejdařům místo dotací peníze na rekvalifikaci

Stagnace. Tak se dá
popsat současná situace
v oboru nákladní říční
dopravy.

Stagnace. Tak se dá popsat současná situace v oboru nákladní říční dopravy. Zdroj: mediafax

Tuzemští lodní dopravci mohou od ministerstva dopravy dostat celkem deset milionů korun na rekvalifikační kurzy pro zaměstnance a pořízení certifikátu pro převoz krmiv. Rejdaři ale také letos přijdou o dotace za nesplavné Labe. Původně přislíbených 12 milionů korun se podle ministerstva potýkalo v meziresortním řízení se zásadními připomínkami a úřad proto dotaci nepředložil k projednání vládě.

Program pro zvyšování kvalifikace počítá s maximální sumou 500 tisíc korun na jednoho lodního dopravce. Za tyto peníze mohou zaměstnanci rejdařů navštěvovat rekvalifikační kurzy související s provozem vnitrozemské lodní dopravy. O podporu mohou požádat všechny společnosti se sídlem v České republice, které podnikají v říční dopravě.

Ucházet se mohou také o příspěvek na získání mezinárodní certifikace pro převážení krmiv (GMP). „Certifikát GMP je pro dopravce, kteří vozí potraviny nebo krmiva pro dobytek, naprosto nutný,“ uvedl tajemník Sekce vodní dopravy při Svazu dopravy ČR Jiří Aster. Svědčí o tom, že tyto společnosti dodržují pravidla bezpečného oddělování přepravy potravin a nebezpečného materiálu, tedy například chemikálií.

Certifikace se každý rok musí obnovovat, což je pro dopravce nákladné, podotkl tajemník sdružení vodních dopravců. Dodal, že tento projekt rejdařům pomůže a lze předpokládat, že peníze z něj se podaří vyčerpat.

Dotace pro pokrytí prokazatelných ztrát za nesplavné Labe schválila Evropská komise, která je nepovažuje za nedovolenou podporu a povolila jejich vyplácení až do roku 2016. Program počítá s doplatkem za polovinu nenaloženého nákladu v situaci, kdy hladina Labe klesne pod 1,4 metru. Ročně takto mohou tuzemští dopravci dostat až 53 milionů korun. Ministerstvo dopravy ale tuto dotaci v posledních letech nevyplácí, naposledy se tak stalo v roce 2005, uvedl mluvčí úřadu Martin Novák.

Rejdaři mohou získat finanční podporu také z evropského programu na obnovu lodí. Dopravci ji ale čerpají minimálně, protože nemají dostatek peněz na spolufinancování oprav plavidel. Ministerstvo dopravy dále pravidelně podporuje provoz remorkéru Beskydy, který je jediným plavidlem schopným tlačit ostatní remorkéry i při nízkých stavech vody. Pro letošní rok jeho provozovateli přispěje 2,4 milionu korun.