Stavba D11 může pokračovat. Kraj zaplatí most, aby získal pozemky

Dálnice D11 na okraji Prahy

Dálnice D11 na okraji Prahy Zdroj: SJu, Wikimedia Commons (CC BY-SA 3.0)

ČTK
Problém s prodejem obecních pozemků pro výstavbu dálnice D11 u obce Stěžery má své řešení, na němž se Královehradecký kraj a Hradec Králové dohodly s obcí. Ta prodej pozemků podmiňovala stavbou mostu přes dálnici rozšířeného o pruh pro cyklisty. Kraj a Hradec dnes s obcí po rok a půl trvajících jednáních podepsaly memorandum, v němž se k zaplacení rozšířeného mostu zavázaly. Stěžerské pozemky jsou důležité pro pokračování stavby dálnice směrem ke křižovatce u ČKD a dál na Jaroměř

„Obec memorandem přistoupila k tomu, aby prodala pozemky Ředitelství silnic a dálnic, aby se mohlo pokračovat ve stavbě D11,“ řekl hejtman Lubomír Franc (ČSSD). Kraj odhaduje, že rozšíření mostu o cyklostezku přijde na pět až deset milionů korun. „ŘSD potřebuje mít závazek, že pruh cyklostezky bude uhrazený,“ dodal náměstek hejtmana Otakar Ruml (KSČM). ŘSD jako budovatel dálnice oznámila, že podobné projekty podle zákona financovat nemůže.

Stěžery podle starostky Dagmary Smetiprachové požadují most s cyklostezkou hlavně proto, aby se obyvatelé mohli bezpečně dostat přes dálnici do Hradce Králové. „Možná jsme si malinko dupli, ale cyklostezka je pro nás zásadní,“ řekla starostka. Dodala, že obec s ŘSD již smlouvu o prodeji pozemků uzavřela a jen se čeká na zápis v katastru nemovitostí. Za 1919 metrů čtverečných parcel obec od ŘSD dostane 633 tisíc korun.

Většinu pozemků se podařilo vykoupit

Bez vstřícného postoje kraje a města by se stavba D11 podle generálního ředitele ŘSD Jana Kroupy nemohla posunout dál a ŘSD by muselo přistoupit k získání pozemků vyvlastněním. ŘSD již má podle Kroupy pro stavbu dalšího úseku D11 od Hradce Králové k Jaroměři vykoupeno 98 procent pozemků. Pokud by šlo vše hladce, mohlo by ŘSD na přelom jara a léta 2016 získat pro pokračování stavby D11 stavební povolení a následně zahájit tendr na stavební firmu. Začít stavět by se mohlo na konci roku 2016, uvedl Kroupa.

Vlastní cyklostezku vedoucí k mostu si bude projektovat a dělat obec Stěžery a sama si na ni bude z různých dotačních programů shánět peníze. Podle Rumla by se v budoucnu mohla i na stavbu rozšířeného mostu najít dotace například v evropském programu IROP, takže peníze by se kraji a městu nakonec mohly vrátit.

Plán dálnice D11 u Hradce KrálovéPlán dálnice D11 u Hradce KrálovéPlán dálnice D11 u Hradce Králové|RSD

Cyklostezka přes most u Stěžer je součástí stokilometrové dálkové cyklotrasy číslo 14, která vede od Libchav na Orlickoústecku přes Týniště nad Orlicí, Hradec Králové a Jičín do Libereckého kraje. „Most přes D11 u Stěžer je pro celou cyklotrasu klíčový,“ upozornil garant krajského rozvoje cyklotras a starosta Smiřic Luboš Tuzar.

Nedokončená dálnice

Dálnice D11 ve směru od Prahy zatím končí před Hradcem Králové a motoristé z ní sjíždějí přes křižovatku u Opatovic nad Labem či přes provizorní sjezd u Libišan. Loni stavbaři zahájili stavbu posledního úseku do Hradce Králové. Chybějící úsek by měl být hotový v létě roku 2017.