Stavbaři se utkají o obří železniční zakázku na čtvrtém koridoru

Vectron

Vectron Zdroj: čd cargo

Lokomotiva Vectron od Siemensu
Siemensovské Vectrony jsou na okruhu VÚŽ jako doma.
Lokomotiva Vectron
Siemens Vectron. Lokomotivy, které mohou po Evropě jezdit bez omezení, zřejmě doplní flotiluČeských drah.
Vlaky, a soupravy, které testují na polygonu u obce Velim
6
Fotogalerie

Dvacet kilometrů nové trati se dvěma tunely vyjde odhadem na šest miliard korun.

Po loňském slabém roce se letos vyhladovělí stavbaři dočkají nejtučnějšího dopravního sousta za poslední léta. Správa železniční dopravní cesty dokončila přípravu tendru na úsek čtvrtého koridoru mezi Sudoměřicemi a Voticemi na pomezí jižních a středních Čech. Samotná soutěž bude vypsána během příštích deseti dnů, potvrdil deníku E15 náměstek šéfa SŽDC Mojmír Nejezchleb. V kontextu českého železničního stavitelství začne v mnoha ohledech výjimečná stavba.

Téměř celý dvacetikilometrový úsek koridoru totiž vznikne na zelené louce mimo stávající trať a součástí díla budou i dva tunely a dvacet mostů. I proto se odhadovaná cena blíží šesti miliardám korun, což projekt řadí vedle pražského Nového spojení a soustavy tunelů mezi Benešovem a Voticemi k nejdražším železničním stavbám tohoto století.

„Pokud to bude nekonfliktní z hlediska toho tendru, tak bychom chtěli na podzim zahájit stavební práce,“ řekl Nejezchleb. Nekonfliktnost tendru může být ale jen zbožným přáním. Firmy v honbě za zakázkami podávají námitky a podání k antimonopolnímu úřadu téměř v každé velké soutěži.

Stavba potrvá přes tři roky a výrazně změní poměry na čtvrtém koridoru. Vlaky budou jezdit rychlostí 160 kilometrů v hodině, napřímení kolejí ovšem zároveň povede ke zrušení dnešních stanic Střezimíř, Ješetice a Heřmaničky. Nově naopak vznikne stanice Červený Újezd.

Dnešní jednokolejná trať mezi Voticemi a Sudoměřicemi představuje na trati z Prahy na jih poslední zásadní úzké hrdlo. Osud projektu přitom dlouho visel na vlásku kvůli propadlému stanovisku EIA. Nový souhlas vydalo ministerstvo životního prostředí až koncem loňského roku. K dokončení koridoru pak budou zbývat už jen jihočeské úseky Doubí–Soběslav a Ševětín– České Budějovice. U druhého zmíněného jsou v plánu nejdelší tunely v Česku, přesná podoba úseku se ještě řeší.

Video: Podívejte se na vlakové testy

Video placeholde
Vlaky, a soupravy, které testují na polygonu u obce Velim • E15 Michal Nosek