Středočeský kraj požaduje zpoplatnění silnic první a druhé třídy
Jak by rozšíření mýtného mohlo vypadat v praxi, podle něj záleží na dalším jednání. „Nedovedu si představit, že by někdo budoval mýtné brány, dovedu si představit GPS, ale to už je potom věc technická - a já si myslím, že řešitelná,“ uvedl Petera.
Nejdříve se však podle Petery musí vůbec rozhodnout o tom, že se doprava na těchto silnicích také zpoplatní. „To je zásadní rozhodnutí, ale o tom nerozhoduje kraj, ale vláda nebo ministerstvo dopravy,“ řekl hejtman.
Vyhýbání se dálnicím
Připomněl, že po silnicích první a druhé třídy jezdí hodně řidičů kamionů, kteří se vyhýbají placení mýta na dálnicích nebo si tudy zkracují cestu. Lidé z postižených obcí se podle Petery proti těžké kamionové dopravě stále více bouří. Problém je i to, že opravy těchto silnic už nechce platit Evropská unie.
Předseda Asociace krajů a jihomoravský hejtman Michal Hašek (ČSSD) nedávno uvedl, že kraje chtějí iniciovat projekt vysokorychlostního vážení kamionů a pomoci tak obcím na tranzitních trasách podél dálnic. Dynamické váhy instalované přímo do silnic mají podle Haška odhalovat přetížené kamiony a také poskytovat použitelná data pro policii a celníky.
Elektronické mýtné se v Česku vybírá od roku 2007 na více než 1400 kilometrech dálnic, rychlostních silnic a vybraných částech silnic první třídy. Celkem je v systému zaregistrováno přes 800 tisíc kamionových palubních jednotek. Za celý loňský rok se na mýtném vybralo 8,7 miliardy korun, což meziročně představovalo růst o 160 milionů korun.