Švýcaři otevřeli nejdelší a nejhlubší vlakový tunel na světě

Gotthardský tunel

Gotthardský tunel Zdroj: profimedia

Gotthardský tunel
Nápis na budově švýcarské ambasády v Berlíně
Gotthardský tunel
Gotthardský tunel
Gotthardský tunel
6
Fotogalerie
Švýcarské Alpy ještě získaly na pozoruhodnosti. Dnes byl slavnostně zprovozněn Gotthardský železniční tunel, kterým projely první dva vlaky s cestujícími. Měří 57,1 kilometru a v některých místech je až 2,3 kilometru pod povrchem alpského masivu. K plnému provozu otevřou švýcarské železnice dopravní stavbu v prosinci.

Tunel, s jehož výstavbou se začalo v roce 1999, dnes současně na obou stranách stavby otevřeli prezident švýcarské konfederace Johann Schneider-Ammann a zdejší ministryně dopravy Doris Leuthardová.

„Dnešek je historickým dnem pro naši zemi,“ nechal se slyšet Schneider-Ammann. „Je to velký krok pro Švýcarsko, ale také pro celý kontinent. Sbližujeme národy a národní hospodářství,“ řekl také o stavbě, která má spojení mezi severem a jihem kontinentu zkrátit asi o hodinu.

Na závěr svého vystoupení, které střídavě pronášel ve čtveřici švýcarských oficiálních jazyků, dal zelenou prvním vlakům s pasažéry. Z obou stran pak do tunelu, jehož výstavba přišla podle agentury DPA na 12,2 miliardy švýcarských franků (téměř 300 miliard korun), vjel vlak s 500 cestujícími, kteří místo na palubě vyhráli v loterii. Cesta na druhou stranu dvojici vlaků trvala asi půl hodiny.

Slavností, souvisejících s otevřením stavby, se zúčastnili také německá kancléřka Angela Merkelová, francouzský prezident François Hollande nebo italský premiér Matteo Renzi. Všichni také měli možnost se čerstvě otevřeným tunelem projet.

Německá kancléřka přitom ocenila práci švýcarských inženýrů, která pomáhá spojit sever Evropy s jihem. Poznamenala také, že Gotthardský železniční tunel je dobrým příkladem projektu, který byl dokončen včas a u něhož se podařilo udržet na uzdě rozpočet. „O to musíme v Německu ještě usilovat,“ podotkla. Mohla tím narážet mimo jiné na stavbu nového letiště v Berlíně, která měla být dokončena už před několika lety a jejíž cena narostla výrazně nad rámec prvního rozpočtu.

Přečtěte si: Slovinci chtějí prokopat novou trať k moři. Pozvali i české investory

Slova chvály našel také Hollande. „Tento tunel je obrovským evropským dobrodružstvím. Švýcarsko není v EU, má ale možnost spojovat sever s jihem,“ řekl francouzský prezident. Šéf italské vlády Renzi hovořil zase o tom, že zatímco někteří chtějí stavět zdi, Švýcarsko postavilo tunel.

Slavnosti, souvisejících s otevřením stavby, se mají zúčastnit také německá kancléřka Angela Merkelová, francouzský prezident François Hollande nebo italský premiér Matteo Renzi, kteří se dnes také projedou tunelem.

Dosud nejdelším byl už v roce 1988 otevřený železniční tunel Seikan v Japonsku, který měří 53,8 kilometru. Eurotunnel spojující Francii a Británii má délku 50,4 kilometru.

Záběry z průjezdu tunelem před jeho dokončením

První gotthardský tunel byl zprovozněn již v roce 1882, byl ale ve velké nadmořské výšce a železnice k němu musela vystoupat mnoha serpentinami, aby na druhé straně stejně složitě zase sestupovala.

O výstavbě nového dvoutubusového železničního tunelu rozhodli Švýcaři v několika referendech. Tunelem by mělo v budoucnu jezdit na 300 osobních a nákladních vlaků denně rychlostí až 270 kilometrů za hodinu. Ekologové si od nového železničního spojení slibují snížení počtu nákladních aut, jež každoročně používají alpské silnice, až o polovinu.