Tendr na mýtné nabírá další zpoždění, úřad uznal námitku Cetagu

Mýtná brána

Mýtná brána Zdroj: Jan Rash/Euro

Soutěž na mýtného manažera, který má ministerstvu dopravy pomoci s výběrem provozovatele mýtného systému po roce 2016, se vrací na začátek. Přestože úřad na konci října vyhlásil vítězem společnost Arthur D Little, nyní připustil námitku vyloučeného uchazeče, firmy Cetag. Nabídkami se tak musí opět zabývat výběrová komise a příprava soutěže na provoz mýtného se znovu zdrží.

Zatím není jisté, jak moc bude nutné přípravy obřího mýtného tendru odložit. Ministerstvo dopravy řeší, zda bude stačit znovu sezvat původní výběrovou komisi a posoudit opět všechny nabídky včetně té od společnosti Cetag, nebo bude nutné sestavit zcela novou komisi.

Ve druhém případě by dosavadní práce výběrové komise přišla vniveč. Termín uzavření smlouvy se společností, která úřadu s přípravou mýtného tendru pomůže, se tak podle informací ČTK může odsunout na příští léto.

V úvahu přichází krizová varianta, že by ministerstvo mezikrok spočívající v hledání poradce vynechalo a zakázku na výběr mýtného připravilo vlastními silami na základě expertíz, které má k dispozici z minulosti. Zastáncem této cesty je například exministr dopravy Zbyněk Stanjura (ODS), který za záměr vybrat nejdříve projektového manažera opakovaně kritizoval bývalého ministra Antonína Prachaře (ANO).

Spolu s Cetagem vyloučilo ministerstvo dopravy i společnost KPMG. Důvodem byly změny, které firmy udělaly v závazných vzorech smluv a které nebyly podle názoru výběrové komise v souladu s požadavky zadávací dokumentace. V případě Cetagu šlo o to, že společnost uvedla jinou cenu v nabídce a jinou cenu v návrhu smlouvy.

Kapsch má z mýta až pětinu
Mýtný systém na zhruba 1300 kilometrech dálnic, rychlostních silnic a 180 kilometrech silnic první třídy provozuje Kapsch na základě desetiletého kontraktu. V Česku se elektronické mýtné vybírá od roku 2007. Loni se vybralo 8,55 miliardy korun, od zahájení provozu téměř 50 miliard korun. Z vybraného mýtného náleží firmě Kapsch a jejím subdodavatelům 18 až 20 procent.

Projektový manažer má podle ministerstva dopravy především zpracovat analýzu technologického vývoje v této oblasti v příštích deseti letech a jejich možné využití v systému výběru mýtného. Následně má manažer vypracovat zadávací dokumentaci k budoucímu výběrovému řízení na provoz mýta. Naopak politické rozhodnutí o tom, které silnice zpoplatnit, úkolem manažera není, uvedl začátkem října Prachař.

Příprava obří soutěže na desetiletý provoz mýta po skončení dosavadní smlouvy se společností Kapsch po roce 2016 je problém, jehož řešení na ministerstvu odkládalo několik bývalých ministrů. Plnit harmonogram se příliš nedařilo ani Prachařovi. Ten v únoru prosadil půlroční odklad dílčích kroků. I po této úpravě ale měl být projektový manažer známý na přelomu srpna a září.

Průtahy v tendru by mohly nahrát současnému dodavateli. S tím by zřejmě musel stát dohodnout prodloužení kontraktu v případě, že se nepodaří najít včas provozovatele v řádném výběrovém řízení.