Ťok chce zlepšit fungování Českých drah. Špatně prý reagují na liberalizaci trhu

České dráhy

České dráhy Zdroj: profimedia.cz

Pavel Krtek, České dráhy
Pavel Krtek, České dráhy
Dan Ťok
Pendolino
5
Fotogalerie

Fungování Českých drah se stalo terčem kritiky ministra dopravy v demisi Dana Ťoka (ANO). „České dráhy ne úplně dobře reagují na situaci, která nastává v liberalizaci železničního trhu. Asi by si to zasloužilo další kroky, je potřeba se nad tím zamyslet,“ řekl v rozhovoru pro E15 ministr.

Národnímu dopravci konkurují především RegioJet a Leo Express. „Jestli budu pokračovat ve funkci, tak bych se chtěl podívat na lepší fungování Českých drah,“ dodal Ťok. Ohledně svých dalších kroků je ale údajně zdrženlivý proto, že je součástí vlády v demisi.

„Dlouhodobě neregistruji od pana ministra jakékoliv výtky či nespokojenost ohledně fungování Českých drah,“ reagoval generální ředitel a předseda představenstva národního dopravce Pavel Krtek. Společnost se podle něj na liberalizaci železničního trhu daří připravovat.

„Podařilo se nám snížit zadlužení ČD o zhruba šest miliard, zbavili jsme se historických zátěží převedením nádražních budov na SŽDC, získali a udrželi jsme rating Baa2 u agentury Moody’s, což nám umožňuje získávat výhodnější financování. Vedle toho nám stále rostou počty cestujících i přepravní výkon,“ uvedl Krtek.

Do budoucna podle něj mezi hlavní témata k řešení patří obhajoba mezinárodního ratingu nebo řešení obchodního modelu v osobní dopravě po roce 2019, kdy končí většina dlouhodobých smluv s kraji a s ministerstvem.

České dráhy dlouhodobě kritizuje šéf konkurenčního RegioJetu Radim Jančura. Největší tuzemský dopravce se podle něj dopouští nekalé soutěže tím, že na vybraných trasách nasazuje dumpingové ceny jízdného.

O fungování Českých drah se v minulosti zajímala i Evropská komise, která na jaře roku 2016 podnikla v jeho sídle razii a zabavila dokumenty o hospodaření Českých drah. Ty vzápětí podaly dvě žaloby, soud však o výsledku zatím nerozhodl. Závěry vyšetřování Evropská komise doposud nezveřejnila.

Národní dopravce loni přepravil 174,7 milionu cestujících, meziročně si polepšil o 3,2 milionu přepravených zákazníků. Lidé tradičně využívali hlavně příměstské a vnitrostátní dálkové vlaky. Vlaky RegioJetu svezly na českých a mezinárodních linkách 4,67 milionu osob, dopravce si tak meziročně polepšil o čtvrtinu. Leo Express zatím data nezveřejnil.