Ťok znovu navrhne na drážního superšéfa Kodyma, Sobotkovi navzdory

Railjet Českých drah

Railjet Českých drah Zdroj: Ceske drahy

Railjet Českých drah
První vlak společnosti Leo Express s cestujícími dorazil dnes po osmé hodině ranní z Prahy do Ostravy, na trati bude konkurovat spojům Českých drah a firmy RegioJet. (Foto ČTK)
Palubní personál RegioJet
Lokomotiva Vectron v barvách firmy Regiojet
RegioJet
12
Fotogalerie

Tahanice o šéfa nového regulačního úřadu na dráze se zacyklila. I v novém výběrovém řízení zvítězil Pavel Kodym, který ale už na začátku ledna neprošel vládou. Proti se postavil především premiér Bohuslav Sobotka. Ministr dopravy Dan Ťok jej nicméně do funkce znovu navrhne a ve středu podnikne opětovný pokus na vládě.

Podle Ťoka se navíc o tanečky kolem drážního regulátora začala zajímat Evropská komise. „V dopise zaslaném ministerstvu dopravy se dotazuje na důvody vypsání opakovaného výběrového řízení a na důvody, proč vláda napoprvé neuznala navrženého kandidáta,“ uvedl Ťok. Do opakovaného výběrového řízení se podle něj přihlásili čtyři uchazeči, vítěze vybírali zástupci ministerstev dopravy, vnitra a průmyslu a obchodu.

Ještě předtím ale tahanice o post takzvaného drážního superšéfa připomínala ping-pong. Z ministerstva dopravy putoval nejprve dopis na úřad vlády, ve kterém Ťok upozorňoval na rizika a nedostatečný čas pro řádné otevření nového úřadu. Odpovědnost za opakovaný výběr nového šéfa ministr přehodil na premiéra s poukazem na skutečnost, že regulátor bude podřízen vládě a nikoliv ministerstvu.

V reakci na to napsal dopis i premiér. Ťoka v něm žádá, aby vypsal nové výběrové řízení. Ťok tedy řízení vypsal, po premiérovi ovšem chce, aby mu pomohl s odpovědí Evropské komisi. „Já sám odpověď úplně neznám,“ tvrdí Ťok.

Kodyma jako vítěze vybralo ministerstvo dopravy i v prvním tendru, ačkoliv se o první místo dělil s někdejším šéfem Českých drah Daliborem Zeleným. Kodym dříve po dlouhá léta vedl současný Drážní úřad.

Nový regulační úřad má začít fungovat od dubna. Vzniká na základě nových evropských pravidel, která počítají s výraznou liberalizací železničního trhu. Úřad bude hrát například klíčovou roli arbitra ve sporech dopravců o místo na kolejích. Takových sporů rok od roku přibývá, naposledy se loni na podzim přetahovaly České dráhy s Regiojetem o místo na trati z Prahy do Brna.