Tahanice o drážního superšéfa: Ťok přehodil odpovědnost na Sobotku

Arriva spouští linku z pražského Masarykova nádraží do Kralup nad Vltavou

Arriva spouští linku z pražského Masarykova nádraží do Kralup nad Vltavou Zdroj: E15 Anna Vackova

Vlaky Regiojetu na smíchovském nádraží
Na trať mezi Prahou a Havířovem poprvé vyjely soupravy RegioJet. Někteří cestující po příjezdu do Prahy sdělovali své dojmy přímo majiteli RegioJetu Radimu Jančurovi, který cestu absolvoval rovněž.
RegioJet
První vlak společnosti Leo Express s cestujícími dorazil dnes po osmé hodině ranní z Prahy do Ostravy, na trati bude konkurovat spojům Českých drah a firmy RegioJet. (Foto ČTK)
Na skutečných tratích se nejspíš potkají jen zřídka, na veletrhu ale Leo Express a RegioPanter sousedí
12
Fotogalerie

Obsazení postu šéfa nového Úřadu pro přístup k dopravní infrastruktuře se stalo předmětem politických tahanic uvnitř vládní koalice. Výběrové řízení na šéfa úřadu sice vyhrál někdejší předseda stávajícího Drážního úřadu Pavel Kodym, vláda jej ale pro odpor sociálních demokratů neschválila.   

Vláda měla Kodyma jmenovat na návrh ministra dopravy Dana Ťoka na předposledním jednání, nenašlo se ale dost hlasů pro. Premiér Bohuslav Sobotka (ČSSD) to údajně zdůvodnil tím, že nebylo nad obsazením postu dosaženo politické dohody.

To vyvolalo na ministerstvu dopravu, které zorganizovalo otevřené výběrové řízení, rozladění. Ťok proto dnes poslal Sobotkovi dopis, ve kterém varuje před politickým obsazováním takto důležitého postu a především časovou prodlevou, kterou vláda způsobila. 

Výběrového řízení se účastnili čtyři kandidáti, což je podle některých politiků málo. Stejný počet bodů jako Kodym získal u komise někdejší šéf Českých drah Dalibor Zelený, výběr jediného adepta pro vládu proto komise nechala na Ťokovi.  

 

„Vzhledem k tomu, že Úřad má svou činnost v plném rozsahu zahájit ke dni 1. dubna 2017, považuju nastalou situaci za již velmi vážnou, téměř kritickou,“ píše Ťok.

Zároveň si nad dalším osudem úřadu myje ruce a zodpovědnost přenechává premiérovi. Úřad totiž bude podle zákona centrálním orgánem státní správy a nebude podléhat ministerstvu dopravy.

"Vykonal jsem vše potřebné pro to, aby byl Úřad řádně, transparentně a včas připraven plnit svou nezastupitelnou roli, přičemž tato má snaha nevedla k cíli, dovoluji si Vám tímto tuto věc jako předsedovi vlády předložit a požádat Vás abyste jako budoucí představený tohoto úřadu určil osobu, která by měla být předsedou Úřadu pro přístup k dopravní infrastruktuře, a předložil vládě ke jmenování," vyzývá ministr předsedu vlády. 

Nová organizace, též přezdívaná drážní superúřad, bude zastávat klíčovou roli především na železnici, kde bude například rozhodovat spory dopravců o místo na kolejích. Těch přibývá hlavně kvůli vzmáhající se soukromé konkurenci Českých drah.

Klíčovou roli bude úřad hrát při liberalizaci železnice, i proto jeho vznik žádala Evropská unie.