Tramvaj z Liberce do Horního Hanychova jezdí sto let

Liberecké tramvaj v roce 1927

Liberecké tramvaj v roce 1927 Zdroj: archiv Profit

Před 100 lety poprvé vyjela tramvaj z centra Liberce do Horního Hanychova po Ještěd a stala se součástí hlavní, dnes v podstatě jediné (kromě meziměstské tratě do Jablonce) tramvajové trasy v Liberci.

V té době byly už v provozu tramvajové tratě od nádraží do Lidových Sadů (1897) a z Rochlice do Růžodolu (1899), nejednalo se tedy o úplně první úsek. Premiérová zkušební jízda se uskutečnila 5. října 1912 a provoz s cestujícími byl zahájen 16. října téhož roku.

Stoleté výročí tramvajové trati si připomene Dopravní podnik měst Liberce a Jablonce nad Nisou společně s dalšími partnery tuto sobotu. Tento den bude v provozu zvláštní linka číslo 1 a zájemci se budou moct svézt historickou tramvají T2R číslo 17 i novou tramvají EVO2 číslo 84. Ve vozech bude průvodčí prodávat pamětní jízdenky a mezi Horním Hanychovem a dolní stanicí lanové dráhy na Ještěd bude zajištěna přeprava historickým autobusem Karosa B732. Připomínku výročí podpořil Liberecký kraj i Statutární město Liberec a celá akce se koná pod záštitou primátorky Martiny Rosenbergové a náměstka hejtmana Martina Seppa.

Liberecké tramvaj v roce 1925Liberecké tramvaj v roce 1925 | archiv Profit

Liberecké tramvaj v roce 1976Liberecké tramvaj v roce 1976 | archiv Profit

Liberec je v současnosti jedním ze sedmi měst v Česku, kde je provozována tramvajová doprava. Návrh na výstavbu tratě elektrické tratě s rozchodem 1000 mm schválila rada města už v září 1894, tedy v době, kdy byla jedinou tramvajovou linkou v Čechách Křižíkova elektrická dráha v Praze z roku 1891. Výstavba liberecké tratě začala v květnu 1897, o tři měsíce později byla dokončena a 25. srpna téhož roku byl na ní slavnostně zahájen provoz.

První úsek začínal u vlakového nádraží, odkud vedl dvoukolejně ulicí 1. máje až k mostu přes Nisu, kde se rozdvojoval a ulicemi Jánskou a 1. máje pokračoval na Soukenné náměstí. Odtud opět pokračoval každý směr zvlášť na dnešní náměstí Dr. Edvarda Beneše, dále na dnešní Šaldovo náměstí a prozatímně ukončena byla ve stanici Městský lesík (dnešní Zoologická zahrada). Od listopadu 1897 se jezdilo až na dnešní konečnou Lidové sady a roku 1910 byla povolena i stavba trati do Horního Hanychova. Jednokolejná trať vedla z dnešního Soukenného náměstí Barvířskou a Orlí ulicí k Viaduktu, odkud dále pokračovala až pod Ještěd. Tento úsek byl otevřen 16. října 1912.

Za první světové i druhé světové války byl provoz omezen. Ještě hůř však na libereckou tramvajovou dopravu dopadlo socialistické zanedbávání údržby. Městská trať se dostala do katatstrofálního stavu. Jediným řešením byla kompletní rekonstrukce a při té příležitosti přechod na normální rozchod 1435 mm. Práce začaly v 90. letech a obnova posledního úseku do Horního Hanychova byla dokončena roku 2005.