Tunel Blanka se otevře nejpozději v září, slibuje stavební dozor

Tunel Blanka

Tunel Blanka Zdroj: ctk

Pražský tunel Blanka by mohl být uveden do zkušebního provozu letos 15. září. Jde o předběžný termín, na němž se v rámci kontrolního dne v Blance dohodli dodavatelé s městem. Otevření tunelu se už několikrát odkládalo. Naposledy jej město plánovalo na jaro letošního roku, což ale znemožnily problémy s kabely poničenými vodou. Stavba tunelu vyjde Prahu na asi 37 miliard korun.

Termín otevření by se podle Inženýringu dopravních staveb (IDS), která je dozorem stavby, mohl ještě zkrátit. „Na žádost náměstka primátora Petra Dolínka generální ředitel IDS Bohumil Kvasnička přislíbil, že udělá vše pro to, aby se tunelový komplex Blanka mohl uvést do zkušebního provozu již 20. srpna,“ sdělil mluvčí firmy Pavel Kočiš.

Datum zprovoznění je zatím domluveno jako předběžné, podle Kočiše bude například záležet na tom, jak rychle se podaří provést zkoušky nových kabelů, nebo jak rychle se podaří dílo tzv. komisionálně předat.

Kabely do konce července

Podle náměstka primátorky Petra Dolínka (ČSSD) přišly s návrhem termínu dodavatelské firmy. „My nemáme termín, pouze reflektujeme termíny, které nám dali dodavatelé,“ řekl Dolínek. Město prý nyní bude na dodržení termínu dohlížet. Další kontrolní den v tunelu Blanka by se měl uskutečnit za 14 dní.

Mapa tunelu BlankaMapa tunelu Blanka | tunelblanka.cz

Firma ČKD Praha DIZ by mohla být s výměnou kabelů hotova do konce letošního července. „Aktuálně se jedná o 84 kusů kabelů v souhrnné délce zhruba 15 kilometrů, které v současné době nevyhovují požadované normě. Finanční náročnost této výměny v tuto chvíli specifikovat nebudeme,“ uvedl mluvčí ČKD Karel Samec.

Spory přijdou na řadu až po otevření

Kdo zaplatí výměnu poničených kabelů, se budou strany domlouvat až po otevření tunelu - náklady na výměnu se budou řešit na základě původní smlouvy, sporné částky arbitráží.

Vedení Prahy a firma ČKD Praha DIZ po několika týdnech neshod v pátek podepsaly memorandum kvůli výměně poničených kabelů. K memorandu se dnes připojily také Metrostav a IDS.

Tunelový komplex, který měl řidičům sloužit už před čtyřmi lety, vyšel zatím na 37 miliard korun. Stavbu zahájila radnice, kterou tehdy vedl primátor Pavel Bém (ODS). Od té doby se práce prodražily minimálně o šest miliard korun.

Blankou měli řidiči podle původních plánů jezdit už čtvrtým rokem
Polovina 90. let - Praha se rozhodovala mezi třemi variantami severozápadní části městského okruhu pod názvy Dana, Hana a Blanka. Přednost dostala Blanka, do územního plánu byla zařazena v září 1999, tehdy ještě bez konkrétního termínu otevření.
26. září 2006 - Radní vybrali vítěze tendru na výstavbu Blanky. Stal se jím Metrostav, práce začaly na jaře 2007, hotové měly být do října 2011.
Listopad 2009 - Společnost IDS, jež řídí pro město výstavbu Blanky, přiznala, že se budování celého komplexu o 13 měsíců zpozdí. Termínem otevření měl být prosinec 2012.
9. srpna 2011 - Náměstek primátora Karel Březina (ČSSD) řekl, že tunel by měl začít fungovat v první polovině roku 2014 (později se objevil termín 1. května 2014). Důvodem odložení byly finanční potíže města.
Duben 2014 - Během arbitráže mezi Prahou a Metrostavem, která rozhodovala o placení za komplex Blanka, se objevil jako možný termín dokončení konec léta 2014. Později se neoficiálně hovořilo o začátku října (tedy ještě před komunálními volbami, jež konaly 10. a 11. října 2014).
Červen 2014 - Dodavatel technologické části tunelu, firma ČKD Praha DIZ, v dopise magistrátu uvedla, že nestihne do podzimního termínu práce v tunelu termínu dokončit. Začátkem července potvrdil odklad i náměstek primátora Jiří Nouza (TOP 09), jako termín otevření byl poté zmiňován duben 2015.
15. srpna 2014 - Nouza řekl, že 6. října se autům a tramvajím otevře alespoň Trojský most, který je součástí komplexu Blanka. Most se v ten den provozu skutečně otevřel.
30. září 2014 - Nouza oznámil, že komplex Blanka se otevře 2. prosince (na svátek Blanky). Na termínu zahájení zkušebního provozu se Praha dohodla s ČKD Praha DIZ. V říjnu se ale v médiích objevily informace, že je kvůli průsakům spodní vody termín otevření ohrožen, Nouza to ale odmítl.
17. října 2014 - V tunelu se uskutečnil kontrolní den, z harmonogramu prací v jeho zápisu vyplynulo, že se Blanka 2. prosince pravděpodobně neotevře. Nouza ovšem ještě 10. listopadu řekl, že nevidí důvod, proč by tunel nebyl otevřen včas.
14. listopadu 2014 - Tehdejší kandidátka na primátorku Adriana Krnáčová (ANO) řekla, že prosincový termín se nestihne a ona by ráda tunel Blanka otevřela v březnu 2015. Také stavební firma Metrostav oznámila, že při stavbě komplexu vždy počítalo jako s termínem otevření s dubnem 2015.
21. listopadu 2014 - Firmy podílející se na výstavbě se shodly, že zkušební provoz tunelů začne na přelomu března a dubna 2015. Prosincový termín tak definitivně padl.
23. února 2015 - Náměstek pražské primátorky Petr Dolínek (ČSSD) řekl, že Praha zřejmě opět odloží otevření tunelového komplexu Blanka. Musí totiž vyměnit kabely technického zabezpečení, které zničila voda.
6. března 2015 - Vedení Prahy oznámilo, že zvažuje další arbitráž. Soudit se chce s dodavatelem technologií, firmou ČKD Praha DIZ, kvůli poškozeným kabelům.
16. března 2015 - Metrostav nabídl pražskému magistrátu převzetí kompletní odpovědnosti za dokončení tunelu Blanka.
7. dubna 2015 - Vedení Prahy a firma ČKD Praha DIZ po několika týdnech neshod podepsaly memorandum kvůli výměně poničených kabelů. Náklady na výměnu se budou řešit na základě původní smlouvy, sporné částky arbitráží.
8. dubna 2015 - Tunel by mohl být uveden do zkušebního provozu letos 15. září. Jde o předběžný termín, na němž se v rámci kontrolního dne v Blance dohodli dodavatelé s městem.