Tunel Blanka už se zase staví, hotovo má být v září

Tunelový komplex Blanka

Tunelový komplex Blanka Zdroj: Jiri Kotatko, E15

Metrostav dnes po téměř pěti měsících obnovil práce na pražském tunelu Blanka. Dělníci se na stavbu vrátili brzy ráno. Práce se zastavily na konci loňského roku kvůli sporu Metrostavu s Prahou. Neshody od té doby řeší Rozhodčí soud při Hospodářské komoře ČR. Problematická stavba, která Prahu vyjde na 36 miliard korun, by měla být dokončena do září.

Stavaři obnovili práce třeba na křižovatce Prašný most nedaleko stanice metra Hradčanská a na výjezdu na Letné. Na místě byli vidět dělníci, kteří dělali přípravné práce. Kolem osmé hodiny na Prašném mostě sundávali zábrany z překližky, kterými byly od konce loňského roku zajištěny vjezdy do tunelu.

Spor Prahy a stavařů se dostal k rozhodčímu soudu poté, co Metrostav 7. prosince loňského roku stavbu tunelu přerušil. Důvodem byly především neproplacené faktury, ale i to, že Praha jako investor neschválila další postup prací.

Praha tvrdila, že peníze na faktury má, podle radních ale hledala zákonnou cestu, jak je uhradit. Do arbitráže vstoupila mimo jiné i kvůli obavě, že jsou smlouvy s Metrostavem neplatné.

Arbitři dali zelenou

Arbitři nedávno otevřeli cestu k dokončení tunelu. Rozhodli, že Praha musí zaplatit zhruba čtyři miliardy korun, mimo jiné za faktury z minulosti, s jejichž proplacením město kvůli možnému střetu se zákonem váhalo.

Část dlužných peněz přišla v pondělí Metrostavu na účet. Stavební firmě soud uložil, aby dokončil práce do pěti měsíců. Soud zároveň konstatoval, že smlouvy platí.

Praha předpokládá, že tunel bude zprovozněn v září. Opozice ale mluví o tom, že první auta Blankou projedou až na konci roku. Vedení města to odmítá.

Dopravní stavba, jejíž budování schválila někdejší garnitura v čele s primátorem Pavlem Bémem (ODS), si vyžádá 36 miliard korun. Původně měla stát zhruba o deset miliard korun méně a sloužit řidičům už v roce 2011.